Do końca promocji zostało zaledwie kilka godzin - coraz częściej spotykamy się z takimi hasłami na wielu stronach. Firmy starają się utwierdzić konsumenta w tym, że do skorzystania z promocji pozostało mu naprawdę niewiele czasu lub że produkt ten w ostatnim czasie zakupiło np. 100 osób. Jednak czy to wszystko jest prawdą? Dowiedz się, jak działa psychologia konsumenta w e-commerce.
Psychologia konsumenta w e-commerce
Strasząc, można w przyjazny sposób nakłonić klienta do zakupów. I to nie tylko tych online, ale także bezpośrednio w sklepie stacjonarnym. Zarówno w świecie online, jak i offline już nie raz spotkaliśmy się ze zjawiskiem: “Proszę nie zwlekać z kupnem, ponieważ jest to produkt wyjątkowo często kupowany, a zostały nam końcówki serii”. Nie zawsze musi być to przekłamanie ze strony firmy, ponieważ wyprzedanie asortymentu to normalne zjawisko, jednak wiele firm używa podobnych sformułowań tylko po to, aby nakłonić klienta do szybszego podjęcia decyzji o zakupie ich produktu. Dowiedz się, jak dokładnie wygląda psychologia konsumenta w e-commerce i poznaj przykłady “straszących” komunikatów, które mają nakłonić do natychmiastowego zakupu.
Zostały nam już ostatnie dwa miejsca w tej cenie!
Działa wyjątkowo mocno na wyobraźnię, szczególnie jeśli chodzi o tak ważne kwestie, jak planowany urlop. Każdy z nas stara się jak najbardziej oszczędnie zaplanować swoje wakacje, dlatego takie komunikaty mogą przyspieszyć decyzję o zakupie. Jest to wyjątkowo chętnie stosowana technika straszenia przez linie lotnicze czy branżę hotelarską.
Liczniki promocji, czyli spiesz się, bo oferta wygasa
Kolejna technika sprzedaży w e-commerce. Tym razem jest to metoda “Spiesz się, bo oferta wygasa za…” i tutaj następuje wizualizacja, czyli licznik, czasomierz, który ma działać na wyobraźnię klienta i powodować chęć zakupu. Metodę tę rozpoczęły serwisy promocji kuponowych - groupon, gruper - jednak już coraz więcej firm ją wykorzystuje. Można także powiedzieć, że jest ona dużo bardziej przyjazna dla klienta, ponieważ nie ma tutaj limitu: ”Zostały ostatnie dwa pokoje”, tylko pojawia jasny komunikat, że klient otrzyma dany towar lub usługę w niższej cenie, jeśli tylko dokona zakupu w ciągu określonego czasu.
Informacja o ekspresowej dostawie
Niekiedy to nie cena, ale czas dostawy liczy się bardziej. Często jesteśmy skłonni zapłacić więcej za dostarczenie zamówienia, jeśli tylko dostaniemy gwarancję, że otrzymamy przesyłkę już na następny dzień. Firmy często pokazują standardowe formy dostawy wraz z czasem ich dostarczenia w zestawieniu z innymi metodami znacznie szybszymi, ale i droższymi.
Jak wskazują powyższe przykłady, psychologia konsumenta w e-commerce ma znaczenie. Mianowicie, firmy chętnie korzystają z psychologicznych zabiegów, to znaczy zachęcają klienta do szybszego zakupu poprzez straszenie wygaśnięciem promocji lub faworyzowanie droższych form dostawy i przedstawienie ich zalet nad standardowymi metodami. Wykorzystanie psychologii w marketingu pozwoli ci na długofalowe zwiększenie sprzedaży i zyskanie skutecznego i pewnego sposobu promocji produktów firmy.