Marketing w XXI wieku znacznie różni się od tego sprzed kilkudziesięciu lat. Współcześni marketerzy mają większe możliwości, jeżeli chodzi o wsparcie (analizy, porównania, badania), ale również sposób komunikacji uległ zmianie. Obecnie bardzo duża część marketingu odbywa się w internecie. Dostęp do wielu narzędzi przyczynił się również do zwiększenia konkurencji. Co charakteryzuje współczesny marketing? Sprawdźmy!
Kanały komunikacji
Popularyzacja marketingu przyczyniła się do zmiany komunikacji z klientem. Wiele działań marketingowych odbywa się właśnie w internecie. Firmy nadal mają dostęp do tradycyjnych narzędzi, takich jak gazety, radio i telewizja, ale to narzędzia online wygrywają, w tym media społecznościowe. Większy wybór to dobra zmiana – stwarza możliwość nawiązania szerszego kontaktu z większą liczbą ludzi. Większy wybór to jednak również większe wyzwanie i większa konkurencja. Nadążanie za dostępnymi opcjami może być czasochłonne, a źle przemyślane działanie – czasem bardzo kosztowne.
Kreatywne rozwiązania to marketing
Technologia oferuje nie tylko więcej opcji udostępniania komunikatów marketingowych, ale także więcej możliwości ich tworzenia. Marketingowcy mogą korzystać z szeregu usprawnień – z narzędzi do komunikacji, tworzenia grafik, dźwięku. Trzeba być ostrożnym – obecnie każdy może stworzyć ulotkę, banner czy reklamę. Ważne jest jednak, aby zachować spójność z pożądanym wizerunkiem i profesjonalizm.
Świadomi konsumenci
Większy wybór to większa konkurencja. W szczególności dzięki internetowi nawet najmniejsza organizacja regionalna może konkurować na arenie międzynarodowej – wystarczy opisać produkt lub usługę i zareklamować ją w sieci. Konkurencja może nadejść z całego świata, dlatego tak ważne jest trzymanie ręki na pulsie i sprawdzanie, jak działają bądź co planują konkurencyjne firmy.
Media społecznościowe jako „szepty”
Przekaz ustny, pocztą pantoflową, zawsze były ważnym czynnikiem udanych działań marketingowych, ale media społecznościowe sprawiają, że ta metoda jest jeszcze ważniejsza. Konsumenci mają możliwość interakcji z milionami ludzi w XXI wieku, w przeciwieństwie do tego, jak odbywało się to dawniej.
Sprawdzone i prawdziwe techniki marketingowe nadal działają
Stare i sprawdzone techniki marketingowe dalej działają, pomimo nowych dostępnych możliwości. Ostatecznie skuteczny marketing polega na:
- określeniu rynku docelowego,
- zrozumieniu jego potrzeb,
- przekazaniu przekonujących komunikatów biznesowych wieloma kanałami.
Wszystkie te komunikaty marketingowe pokazują, w jaki sposób produkty i usługi firmy mogą zaspokoić potrzeby konsumentów.