Zanim przejdziemy do kwestii, jaką jest strategia e-mail marketingu, warto wyjaśnić, na czym polegają takie działania.
E-mail marketing to wszelkie działania marketingowe podjęte przy pomocy poczty elektronicznej – może być to jednorazowy mailing, cykliczny newsletter, katalog ofertowy, informacje o promocjach, ciekawy autoresponder itp.

Strategia e-mail marketingu

W jaki sposób przygotować strategię e-mail marketingu, aby była jak najbardziej skuteczna? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Co robi konkurencja?

Warto zacząć od analizy konkurencji – sprawdźmy, w jaki sposób oni kontaktują się ze swoimi odbiorcami, jak wyglądają ich maile, czy są skuteczne, co można zrobić lepiej lub bardziej funkcjonalnie, czego nie wykorzystują, a mogłoby to pomóc. Dzięki temu możemy zorientować się, jak wygląda e-mail marketing w naszej branży i stworzyć unikatowy przekaz.

Kto jest naszą grupą docelową?

Przemyślana strategia e-mail marketingu musi zawierać ustalenie grupy docelowej. Musimy wiedzieć, dla kogo tworzymy przekaz. Warto dowiedzieć się jak najwięcej o swoich potencjalnych i obecnych klientach. Dzięki temu możemy dopasować komunikaty – nie jest zbyt dobrym pomysłem wysyłanie dokładnie tego samego mailingu przykładowo do młodzieży i seniorów.

Jaki jest cel mailingu?

Warto również wyznaczyć sobie cel – co chcemy przekazać za pomocą e-maili? Czego oczekujemy od odbiorców? Na czym nam zależy? To także pozwoli nam w budowaniu odpowiednich komunikatów. Mogą być one chaotyczne, jeśli sami nie wiemy, czy chodzi nam o sprzedaż, czy na przykład o zachęcenie do obserwowania nas w mediach społecznościowych.

Jakie segmenty możemy stworzyć?

Posiadając informacje na temat naszych odbiorców, możemy podzielić ich na segmenty i dzięki temu także tworzyć dopasowane treści. Zazwyczaj mamy informacje o zainteresowaniach, lokalizacji, wieku. To wszystko sprawia, że w obrębie konkretnego segmentu możemy stworzyć inne komunikaty.

Jaki budżet możemy na to przeznaczyć?

Oczywiście bardzo ważne w przygotowaniu strategii jest także ustalenie budżetu. Nie każdy z nas ma nieograniczone finanse, które może przeznaczyć na działania marketingowe. Dzięki określeniu przedziału będziemy mogli przekonać się, z jakich narzędzi możemy korzystać, przez jaki czas czy jak szerokie mogą być nasze działania.

E-mail marketing – podsumowanie

Strategia e-mail marketingu powinna być stworzona skrupulatnie, by jak najmniej mogło nas zaskoczyć. Nie zapominajmy również o tym, by robić próby – możemy na przykład wysłać mailing do całej bazy naszych klientów, z całą ofertą i sprawdzić, gdzie kliknął konkretny użytkownik. Warto to monitorować i na tej podstawie dobierać treści. Im bardziej będą one dopasowane do odbiorcy, tym większa szansa, że zadziałają zgodnie z naszymi założeniami.