Od początków powstania handlu równolegle rozwija się również marketing, a w tym badania marketingowe poprzedzające skuteczne działania promocyjne. Analizowanie uzyskanych danych ma ogromne znaczenie dla rozwoju firmy i pozyskiwania klientów, a nie ulega wątpliwości, że celem każdej firmy jest osiągnięcie jak największej sprzedaży, również poprzez odpowiedź na faktyczne potrzeby i oczekiwania konsumentów, które możemy poznać za pomocą odpowiednich analiz.
Jakie informacje otrzymuje się z badań marketingowych?
Badania marketingowe służą pogłębieniu lub zdobyciu wiedzy odnośnie do:
- analizy konkurencji,
- porównania z konkurencją,
- analizy cen,
- doboru kanałów dystrybucji,
- opinii konsumentów,
- motywacji konsumentów.
W zależności od typu przeprowadzanego badania (ilościowe, jakościowe) można wyciągać różnorakie wnioski. Dane przetwarzane są w formie raportu do menedżerów firm, a na ich podstawie podejmowane są decyzje dotyczące strategii, polityki cenowej, promocji i, ostatecznie, budżetu przeznaczonego na działania.
Czy badania marketingowe są potrzebne mojej firmie?
Przedsiębiorstwa różnych typów kierują się w swojej działalności koniecznością sprostania oczekiwaniom nabywców. Wraz ze wzrostem znaczenia marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem zwiększa się również zapotrzebowanie na systematyczne pozyskiwanie i analizowanie danych związanych z klientami i ich decyzjami zakupowymi, czyli na przeprowadzanie badań marketingowych.
Badania marketingowe są istotnym źródłem informacji dla przedsiębiorstwa. Ich wyniki stanowią przesłankę do podejmowania decyzji dotyczących m.in. sytuacji rynkowych, ilości i jakości produkcji czy struktury popytu na rynku. Dzięki badaniom można zlokalizować braki lub niedociągnięcia w określonej dziedzinie, a także takie usterki usunąć. Przedsiębiorstwa posiłkując się wynikami badań, opracowują również prognozy rynkowe.