Płatność gotówką w coraz szerszych kręgach staje się już archaiczną formą. Współczesny konsument często używa kart płatniczych i kredytowych, dokonuje płatności przez Internet. Nierzadko korzysta z opcji realizacji transakcji w systemie odroczonych lub ratalnych płatności, dzięki czemu może je realizować nawet przed przysłowiowym pierwszym, gdy w kieszeniach już świeci pustkami.
Kanały płatności ratalnych oferowane przez operatorów płatności umożliwiają dokonywanie zakupów w chwili kiedy płacący nie posiada wystarczającej ilości środków na rachunku bankowym lub nie dysponuje kartą kredytową. Na przykładzie Dotpay S.A. możemy powiedzieć, że proces ten przebiega w 100% w trybie on-line, oszczędzając czas płacącego. Zabezpieczeniem dla e-sklepu, w przypadku usługi świadczonej przez Dotpay powiemy, że jest to, iż zaraz po udzieleniu przez bank zgody na pożyczkę, Spółka gwarantuje natychmiastowe rozliczenie transakcji.
Możliwość wyboru kanałów ratalnych pozwala na przyciągnięcie do serwisu lub sklepu online większej grupy klientów, a przy tym daje gwarancje bezpieczeństwa dla niego. Z tego też względu operatorzy płatności elektronicznych oferują serwisom i sklepom online nie tylko ogromną ilość kanałów płatniczych, ale także udostępniają różne kanały płatności ratalnych i odroczonych. Dzięki temu e-sklepy mają możliwość zaoferowania swoim klientom szerszego wyboru, a im więcej opcji tym większe szanse na to, że konsument znajdzie odpowiadający mu kanał płatności, a co za tym idzie dokona płatności.
Właściciele współczesnych platform e-commerce’owych najczęściej mają już świadomość, że aby rozwijać swój biznes nie wystarczy sama witryna sklepowa z prostym mechanizmem płatności. Od operatorów płatności internetowych wymagają wysokiej jakości rozwiązań stanowiących odpowiedź na potrzeby rynku. Ponadto oczekują, że ich operator płatności udostępni im możliwie szeroką grupę kanałów płatności. Przykładowo, w tym momencie udostępnienie wśród kanałów płatności tylko dużych banków z pominięciem tych mniejszych, jak Banki Spółdzielcze, jest równoznaczne z ograniczeniem grupy konsumentów danego serwisu, czy sklepu online. Jeśli pominie się Banki Spółdzielcze, mieszkańcy mniejszych miasteczek i wiosek, którym wygodniej jest korzystać z lokalnego banku, nie koniecznie skorzystają z opcji dokonywania zakupów online jeśli ich bank nie znajdzie się na liście kanałów płatniczych dostępnych w danej witrynie sklepowej. Ilość kanałów płatniczych zależna jest natomiast od tego z jakiego operatora płatności korzysta dany serwis lub sklep internetowy.
- Mając świadomość potrzeb rynkowych, w ubiegłym miesiącu do grupy kanałów płatniczych w Dotpay dołączono 83 Banki Spółdzielcze, a tym samym w ofercie naszej firmy znalazła się największa ilość kanałów płatniczych (ponad 130) – sygnalizuje Bernadetta Madej, Dyrektor Handlowy, Dotpay S.A.
Współczesny konsument jest bardzo wymagający. Ceni sobie przede wszystkim czas, bezpieczeństwo i wygodę, w tym możliwość odnalezienia wśród kanałów płatniczych swojego banku, czy też dokonania płatności odroczonych lub ratalnych. Jeśli którykolwiek z w/w elementów nie istnieje, równie szybko opuszcza witrynę serwisu lub sklepu online jak na nią wszedł. Z tego względu platformy e-commere’cowe bardzo uważnie przyglądają się ofertom operatorów płatności. Faktem jest, że w niektórych przypadkach o wyborze dostawcy usług płatności elektronicznych decyduje cena, ale firmy myślące perspektywicznie większy nacisk kładą jednak na jakość usług i zasięg jaki mogą zyskać z operatorem płatności mającym w swojej ofercie największą ilość kanałów płatniczych na rynku.