O tym, że słowa mają moc sprawczą nie trzeba nikogo przekonywać. W życiu codziennym wpływają na nasze samopoczucie: potrafią ranić, potrafią cieszyć, podbudowują i skłaniają do zadumy. Są takie słowa, które mają na nas większy wpływ niż mogłoby się nam wydawać. Umiejętność operowania słowem, używanie odpowiednich zwrotów skierowanych do konkretnych osób może pomóc osiągnąć postawiony cel. Jak budować przekaz marketingowy, aby był skuteczny? Jak wykorzysta słowa na naszą korzyść?

Hokus - pokus, czary - mary, abra - kadabra

Manipulacja? Zgadza się! Na co dzień jesteśmy zasypywani tysiącami utartych sloganów, słyszymy w około setki tych samych, nieustannie powtarzanych słów. Tzw. “słowa-wytrychy” rozbrzmiewają wpijając się w naszą pamięć: “dedykowany specjalnie dla Ciebie”, “zostałeś wybrany spośród miliona”. Wszystkie wypowiedzi bazują na naszych emocjach i mają na celu zachęcenie do zapoznania się z “niesamowitą i jedyną w swoim rodzaju ofertą”.

Po co? Na co? W jakim celu?

Jak budować przekaz, który nie będzie odwoływał się do wypranych, bezbarwnych słów? Jak operować językiem, by słuchacz nam uwierzył? Przede wszystkim należy zawsze bezwzględnie mówić prawdę. Powtarzając, za cytowanym w tytule Słowackim, chodzi o to, aby tak operować językiem, by nasz przekaz był jasny i zrozumiały dla odbiorcy.

Kilka praktycznych rad:

  • zanim zbudujesz wypowiedź określ jej cel - unikaj mówienia dla samego mówienia,

  • nie używaj słownictwa specjalistycznego, jeśli nie rozmawiasz ze specjalistą - zadbaj o to, aby komunikat był zrozumiały,

  • nie próbuj udawać eksperta, jeśli nim nie jesteś - braku wiedzy merytorycznej nie da się ukryć pod kołderką mądrych słów,

  • buduj krótkie zdania poparte przykładami - przekaz powinien być zwięzły i spójny,

  • wystrzegaj się używania partykuły "nie" - zaprzeczenie ma zawsze oddźwięk negatywny,

  • baw się słowem - unikaj sloganów i wytartych zwrotów, język polski ma bogaty zasób słownictwa, który możesz wykorzystać.

Pięknymi słowami jest piekło wybrukowane

Parole, parole, parole...słowa, słowa, słowa. Piękne słowa to nie wszystko. Jak budować przekaz do odbiorcy? Jakie cechy powinien mieć dobry komunikat? Wypowiedź powinna mieć przede wszystkim sens i nieść ze sobą treść, powinna mieć content. Ludzie czytają, aby się czegoś dowiedzieć. Pokaż, że oprócz tego, że używasz pięknych słów, masz coś wartościowego do przekazania.