Internet to medium, które wpisało się tak silnie w codzienność, że wiele osób po prostu nie wyobraża sobie bez niego życia. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm stawia na działalność wyłącznie w świecie online. To dość duży rynek, który może przynieść potężne zyski pod warunkiem, że dotrze się z produktami do odpowiedniego grona odbiorców. Skutecznym sposobem na to jest reklama w internecie.

Coraz więcej internautów nie tylko szuka rozrywki w sieci, lecz także robi tam zakupy. Pęd życia oraz brak czasu sprawiają, że cenione są szybkie i proste rozwiązania. Właśnie dlatego jak grzyby po deszczu pojawiają się coraz to nowe sklepy internetowe. Mimo że wirtualny rynek jest ogromny, nie każdy jest w stanie na nim zaistnieć. Wiąże się to przede wszystkim ze wzrostem konkurencji oraz utrudnionym wejściem na ten rynek. Nie dotyczy to tylko początkujących przedsiębiorców, ale również firm, dla których internet staje się kolejnym kanałem dystrybucji.

Wbrew pozorom zarabianie w sieci wcale nie jest łatwe i wymaga pewnej wiedzy oraz nakładu finansowego. Reklama w internecie jest niezwykle ważna i pomaga poinformować klientów o istnieniu firmy. Często pojawia się jednak dylemat, w jakie działania zainwestować, by skutecznie przyciągnąć odbiorców. Niestety, nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi, a każde działanie ma swoje plusy i minusy - niektóre narzędzia sprawdzają się na przykład tylko w odniesieniu do danej grupy wiekowej

Promocja powinna być dopasowana do grupy docelowej

Reklama w internecie powinna być przede wszystkim dobrana do potrzeb danego sklepu. Należy jednak pamiętać, że musi mieć ona charakter nie tyle wizerunkowy, ile właśnie sprzedażowy. Powinna przede wszystkim generować na stronie ruch, który przynosi konwersję. W takim wypadku najlepiej sprawdza się reklama typu PPC (Pay Per Click) oferowana przez wyszukiwarki i media społecznościowe. W tym przypadku ponosi się koszty tylko w momencie, gdy ktoś w nią kliknie.

Jej dużą zaletą jest możliwość natychmiastowego sprawdzenia skuteczności, ciągłego monitorowania efektów oraz duża elastyczność działań. Najczęściej system PPC dotyczy banerów reklamowych, ponieważ jest to jedna ze skuteczniejszych metod promocji w sieci. Istnieją jednak też inne formy płatnej reklamy, które również dają doskonałe efekty oraz duży zwrot z inwestycji. Najskuteczniejszą i najbardziej znaną formą płatnej reklamy jest AdWords, oferowany przez wyszukiwarkę Google.

Reklama w internecie może przybierać różne formy

Reklamy tekstowe można znaleźć w czołówce wyszukiwania, mogą się również pojawiać w sieci partnerskiej w formie remarketingu. AdWords oferuje także możliwość stworzenia kreacji graficznych, reklamy displayowej oraz video. W przypadku e-commerce dostępne są również opcje promocji produktów ze sklepu. Dość niedawno Google stworzył również możliwość reklamowania się w Gmailu.

Innym sposobem na zyskanie zainteresowania potencjalnych klientów jest optymalizacja i pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. To – inaczej ujmując – dopasowanie strony internetowej do wymogów oprogramowania danej wyszukiwarki tak, by była dla niej przyjazna. Pozwala to na uzyskanie w dłuższej perspektywie czasu wyższych pozycji w wynikach, co ostatecznie może przełożyć się na zwiększenie zysku.

Niektóre działania potrzebują dużo czasu, by przynieść efekty

Pozycjonowanie bazuje natomiast na znanych elementach działania algorytmu wyszukiwarek i wykorzystuje je do uzyskania jak najwyższego miejsca. W praktyce oznacza to pozyskiwanie jak największej ilości wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do sklepu internetowego. Zwykle w przypadku pozycjonowania trzeba często zmieniać strategie działania, gdyż właściciele wyszukiwarek wprowadzają modyfikacje do algorytmów, które inaczej oceniają pojawiający się na stronie ruch.

Warto inwestować w pozycjonowanie strony, choćby dlatego, że w momencie, gdy reklama w internecie przestanie działać, dany sklep internetowy będzie nadal widoczny. Nie są to jednak jedyne sposoby promocji w sieci.

Reklama w internecie powinna być kompleksowa

Komunikacja z klientami, zwłaszcza gdy nie ma możliwości przeprowadzenia jej na żywo, jest bardzo ważna. Nie tylko podnosi wiarygodność sklepu na rynku, lecz także może korzystnie odbić się na zyskach. Najlepszym narzędziem do prowadzenia dialogu z klientami jest mailing. Może się on odbywać na zasadach permission marketing, czyli być wysyłany tylko do osób, które wyraziły na to zgodę, lub być wysyłany na pozyskaną listę mailingową.

W pierwszym przypadku trzeba samodzielnie zbudować listę kontaktową, a nie jest to łatwe zadanie. Zwykle w takich wypadkach przychodzą z pomocą różnego rodzaju promocje i konkursy. Wiele osób może być chętnych na otrzymywanie w przyszłości informacji o różnego rodzaju rabatach i zniżkach, w zamian za pozostawienie kontaktu do siebie. Podobnie jest w przypadku konkursów, które wielu ludzi po prostu lubi.

Klienci lubią indywidualnie kierowany przekaz

Wszelkie oferty specjalne oraz atrakcyjne oferty zakupowe przyciągają potencjalnych klientów do sklepu i ułatwiają otrzymanie zgody na mailing. Trochę inaczej dzieje się natomiast w przypadku wysłania maili na adresy z kupionej bazy danych. W takim wypadku należy pamiętać, by nie wysyłać oferty handlowej. Daje to jednak szanse dotarcia to większego grona odbiorców niż tylko ci, którzy dokonali zakupów w sklepie.

Jeżeli strategia e-mail marketingu jest dobrze przemyślana, to może przynieść długofalowe efekty. Ma ona na celu zacieśnianie więzi między sprzedawcą a klientem, należy więc pamiętać, by wiadomości były spersonalizowane i bezpośrednie. Nikt bowiem nie lubi być kolejną osobą z długiej listy klientów. Mogą temu zaradzić dostępne na rynku narzędzia, które pozwalają na dokładne targetowanie treści.

Reklama w internecie wymaga synergii

Jak pokazują najnowsze badania, wydatki na reklamę w branży e-commerce rosną z roku na rok. Zwiększają się jednak również wpływy z tych inwestycji. Reklama w internecie pozwala nie tylko dotrzeć do nowych klientów, lecz także sprawić, by dany użytkownik powrócił do sklepu. Ma ona dużą siłę i potencjał, pod warunkiem, że jej przekaz został starannie przemyślany.

Nie ma jednej słusznej koncepcji na to, jak skutecznie zareklamować się w internecie. Tak naprawdę każda branża rządzi się swoimi prawami. W przypadku tak wielu dostępnych narzędzi promocji warto szukać najlepszej synergii, która przyniesie zyski. Często wymaga to zwiększonych nakładów inwestycyjnych, ale tylko kompleksowe działania pozwolą przynieść oczekiwane efekty.

Kluczem do sukcesu jest ciągłe eksperymentowanie, obserwowanie rynku i dopasowywanie działań do potrzeb swoich klientów. Należy pamiętać, że w internecie wszystko zmienia się diametralnie, a zysk osiągną wszyscy ci, którzy potrafią się dostosować w możliwie najkrótszym czasie.