Rabat i promocje to słowa-klucze dla dzisiejszych sklepów i wielu innych sektorów gospodarki rynkowej. Internauci, będący jednocześnie konsumentami, coraz częściej poszukują w sieci informacji dotyczących specjalnych rabatów, darmowych dostaw czy też wyjątkowe akcje promocyjne w sklepach. Współcześnie jest to jeden z najpopularniejszych tematów.

Akcje promocyjne w sklepach, czyli jakie strategie są najlepsze

Akcje promocyjne w sklepach są najczęstszym tematem w okresie przedświątecznym. Eksperci sprawdzili, na jaki ich rodzaj najczęściej decydują się sklepy czy centra handlowe. Z przeprowadzonych badań wynika, że wówczas sklepy najchętniej wykorzystują portale społecznościowe – wynik to aż 22%. Z portali społecznościowych w akcjach promocyjnych korzystają zarówno sklepy internetowe, jak i stacjonarne. Podobnie e-maile marketingowe są elementem służącym do rozpowszechniania promocji w sklepach – stanowią aż 19%. Trzecim najczęściej spotykanym elementem reklamowania się sklepów podczas akcji promocyjnych są akcje SEO, a także kampanie banerowe – stanowią one aż 14%. Może się to wydać dziwne, ale najniżej plasują się porównywarki cen – procentowy udział sklepów w tego typu promocji to zaledwie 8%.

Porównywarki cen, mimo łatwego dostępu, są obecnie przez wiele sklepów pomijane. W momencie, kiedy portale społecznościowe zdobyły dominującą przewagę w sieci, a umieszczenie na nich informacji jest czymś oczywistym, to właśnie one zdominowały internetowy rynek reklamy. Akcje promocyjne w sklepach w dalszym ciągu opierają się również na mailach z ofertami do swoich klientów. Duża liczba właścicieli sklepów przyznaje, że w okresie świątecznym zdecydowanie zwiększa liczbę wysyłanych mailowo newsletterów.

Świąteczny klimat sprzyja promocjom

Sklepy internetowe i stacjonarne coraz częściej przyznają, że obecnie decydują się na składanie życzeń swoim klientom w formie e-mailowej.
Dzięki temu są w stanie spersonalizować życzenia dla danego użytkownika – stąd ponad 40% zasięg tej formy. Nieco mniej, bo około 30% sklepów wybiera do tego rodzaju promocji portale społecznościowe. Przy tradycyjnej formie składania życzeń pozostaje niecałe 10%, co w stosunku do sytuacji sprzed kilku lat jest ogromną zmianą.

Jak wynika z badań, akcje promocyjne w postaci składania życzeń swoim klientom dają możliwość trafienia do znacznie większej liczby konsumentów, a co najważniejsze pozwalają na wspomniane wcześniej spersonalizowanie wiadomości. Dzięki takim zabiegom marketingowym klient ma wrażenie, że ten właśnie mail został przeznaczony specjalnie dla niego.

Akcje promocyjne w sklepach – na czym najczęściej się opierają?

Sklepy najczęściej swoje akcje promocyjne opierają na nowych rabatach i specjalnych promocjach, które akurat w święta – Bożego Narodzenia, Wielkanocne, Nowy Rok lub w specjalnie wyznaczonych terminach – są dostępne w tychże sklepach. Do takiego kierowania kampanią przyznaje się ponad 30% właścicieli sklepów.
Nieco mniej przyznaje, że skupia się na darmowej dostawie przeznaczonej dla klientów. Właściciele sklepów twierdzą również, że akcje, które są ograniczone czasowo, cieszą się w sklepach znacznie mniejszą popularnością. Podobnie sprawa wygląda zarówno z akcjami konkursowymi, w czasie których można coś wygrać, jak i z promocjami „kup dwa produkty, a trzeci otrzymasz gratis”. Dwie ostatnie często sklepy wykorzystują właśnie na co dzień, aby przyciągnąć do siebie klientów. Użycie tej samej taktyki w okresie świątecznym jest jednak mało trafionym pomysłem. Wszystkim sklepom zależy bowiem, aby w okresie świątecznym zwiększyć sprzedaż.

Promocje dla nowych i stałych klientów

Większość sklepów stara się podzielić swoich konsumentów na klientów nowych oraz stałych. W promocjach ten zabieg wydaje się jednak zbędny – akcje marketingowe nie powinny wykluczać żadnej grupy klientów. Akcje promocyjne w sklepach powinny zostać przemyślane w sposób, który pozwoli na przejście nowego klienta do grona klientów stałych. Trafne jest oferowanie stałym klientom kart, dzięki którym będą mogli np. zbierać punkty podczas codziennych zakupów. Kolejnym krokiem jest przygotowanie specjalnej oferty, w której zbierane punkty będą mogli wymienić na dodatkowe rabaty lub drobne upominki. Karty można wykorzystać np. podczas Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, Dnia Matki, w okresie świąt lub po osiągnięciu konkretnego pułapu punktowego.

Poprzez wywołanie zainteresowania promocjami punktowymi przyciągniemy uwagę klientów i sprawimy, że chętniej będą dokonywać zakupów.

Nie można zapominać jednak o zupełnie nowych klientach, gdyż o ich pozyskanie walczy każdy ze sklepów. Idealnym rozwiązaniem jest przygotowanie dla nich odrębnej promocji.
W tym celu warto przewidzieć np. założenie nowej karty z dodatkowymi punktami i podwojenie doładowania punktów przy najbliższych zakupach czy dodatkowe promocje za zapisanie się do newslettera.

Akcje promocyjne w sklepach w okresie świątecznym i poza nim

Oczywiste jest, że okres przedświąteczny to nawet kilkakrotnie wzmożony ruch konsumentów, gdy analizuje się sprzedaż sklepów zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Przykładowo Dzień Kobiet powoduje, że każdy ze sklepów posiada w swojej ofercie specjalne upominki dla Pań, a ruch klientów płci męskiej jest wzmożony.
Pokazuje to idealnie, że święta i promocje działają jak magnes, dzięki któremu sklepy internetowe oraz stacjonarne odnotowują dużo większe obroty niż na co dzień.

Inwestycje w pozyskiwanie klientów w okresie świątecznym są więc równie wysokie. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie wysokich obrotów przedsiębiorstwa.

Koszty poniesione na akcje promocyjne w sklepie – uwzględniając wszystkie formy reklamy – zwracają się, przynoszą dodatkowy zysk, a co najważniejsze przyciągają nowych klientów. Pozyskiwanie klientów jest w tym wszystkim jednym z najważniejszych elementów. Jeżeli dana osoba kupiła produkt w naszym sklepie podczas akcji promocyjnej i była zadowolona, mamy pewność, że wróci i dokona kolejnych zakupów w przyszłości, również w momencie, kiedy wspomniana akcja już nie będzie obowiązywała.