W czasach powszechnej digitalizacji i zakupów online kluczowym aspektem jest ich bezpieczny przebieg oraz ochrona danych – wpływa to bowiem na poziom zaufania klienta. Kradzież danych w e-sklepie jest więc czymś, czego obawia się wielu przedsiębiorców. O tym, jak jej zapobiec, opowiadamy w naszym artykule.
Kradzież danych w e-sklepie – eliminowanie czynników ryzyka
Stosowanie własnego oprogramowania czy korzystanie z gotowych platform sklepowych może przyczynić się do zwiększenia ryzyka kradzieży danych w e-sklepie. Jak zatem zabezpieczyć sklep internetowy przed taką ewentualnością? Aspekt potencjalnej kradzieży danych w e-sklepie należy brać pod uwagę już podczas zakładania strony internetowej sklepu i dokonywania wyboru firmy hostingowej.
Kradzież danych w e-sklepie a wybór dostawcy hostingu – na co zwrócić uwagę?
Wybór właściwego usługodawcy hostingowego może zwiększyć poziom ochrony e-sklepu przed kradzieżą. Kwestie, na które w związku z tym wyborem należy zwrócić uwagę, to:
- czas przechowywania kopii zapasowych danych;
- czas reakcji usługodawcy na awarie – standardem wśród dostawców jest reakcja w ciągu 2–3 dni, ale można znaleźć firmy, które zlikwidują usterki nawet w tym samym dniu;
- istnienie całodobowej infolinii – warto także sprawdzić, czy będzie funkcjonowała nawet w święta i inne dni wolne od pracy.
Dodatkowo dobrze jest zapoznać się z regulaminem przedsiębiorcy hostingowego, aby w sytuacji kryzysowej nie czekały nas żadne przykre niespodzianki.
Szyfrowanie i certyfikaty – zabezpieczenia przed kradzieżą danych w e-sklepie
Szyfrowanie SSL zapewnia ochronę danych podczas ich transmisji, tworząc prywatny kanał łącza między klientem a serwerem. Stopień szyfrowania jest związany z tym, jakie konkretnie certyfikaty stosuje właściciel sklepu. Certyfikaty SSL umożliwiają bowiem działanie szyfrowania – posiadają one mianowicie potwierdzone dane identyfikacyjne kupującego oraz parę kluczy. Właściciel sklepu internetowego może skorzystać z poniższych certyfikatów:
- Domain Validation (certyfikat typu DV) – potwierdza on pełne prawo właściciela do korzystania z danej domeny;
- Organization Validation (certyfikat OV) – potwierdza on wiarygodność firmy, jako że podstawą jego wydania jest weryfikacja danych właściciela e-sklepu.
Warto również nadmienić, że nawet szyfrowanie nie uchroni nas przed kradzieżą danych w e-sklepie w sytuacji, gdy to pracownik mający do nich dostęp się jej dopuści. Środkiem ochrony przed takimi działaniami będzie podpisanie z pracownikami klauzuli o poufności danych.
Ryzyko kradzieży danych w e-sklepie a oczekiwania klienta
Opisane w artykule zabezpieczenia wzmacniają także zaufanie po stronie kupującego. Nie musi on bowiem martwić się o to, że jego dane związane z transakcją trafią w niepowołane ręce. Ponadto rozwiązaniem wygodnym dla klienta są zakupy bez rejestracji – nie podaje on wówczas danych innych niż adres do wysyłki oraz metoda dokonania płatności.