Podczas prowadzenia firmowej strony internetowej trzeba zadbać o odpowiednią politykę w zakresie przetwarzania i ochrony danych. Do obowiązków w tym obszarze należy między innymi wymóg umieszczania instrukcji dotyczącej tzw. plików cookies. Co to oznacza? Czym są informacje cookies? Aby się tego dowiedzieć, przeczytaj poniższy tekst.
Cookies – co to oznacza?
Cookies to pliki o niewielkich rozmiarach, które uaktywniają się w przeglądarce internetowej użytkownika odwiedzającego na przykład stronę internetową sklepu online. Takie działanie może nasuwać skojarzenia z wirusami. W tym przypadku jest jednak inaczej – zadaniem plików cookies jest zebranie informacji na temat tego:
- jakie podstrony (np. kategorie produktów czy opisy konkretnych towarów znajdujących się w sklepie online) dany internauta odwiedził,
- jakie aktywności wykonywał i jak długo przebywał na danej witrynie.
Informacje te są zbierane w celach statystycznych – ich analiza pozwala poznać, które elementy firmowej strony internetowej działają najlepiej i są atrakcyjne dla odwiedzających użytkowników, a które wymagają udoskonalenia.
Kto musi opublikować informację dotyczącą plików cookies?
Obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców działających na terenie Polski już od 22 marca 2013 roku. Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera przede wszystkim ustawa z dn. 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. Czasem można spotkać się z opinią, zgodnie z którą wymóg opracowania polityki przetwarzania cookies obejmuje jedynie sklepy online. Tak jednak nie jest – w rzeczywistości wymóg dotyczy także przedsiębiorstw, w przypadku których strona internetowa ma charakter informacyjny i zawiera jedynie informacje na temat firmy, wpisy blogowe itd.
Wbrew opiniom krytyków takiego rozwiązania, pliki cookies nie są wykorzystywane do identyfikacji użytkowników oraz zbierania wrażliwych danych osobowych
Informacje cookies – co muszą zawierać?
Jeśli chodzi o elementy, jakie powinna zawierać profesjonalna informacja o cookies, to nie ma ścisłych wytycznych w tym zakresie. Wiadomo jedynie, że treść takiego dokumentu musi być jasna, przejrzysta i zrozumiała dla użytkownika. Zasadniczo, procedura powinna zawierać informacje między innymi na temat administratora danych oraz możliwości wyłączenia plików cookies u danego użytkownika. Warto mieć na uwadze, że w przypadku wyłączenia tej opcji korzystanie z danej strony może być znacząco utrudnione, a nawet niemożliwe.
W obecnych czasach często stosowaną praktyką jest umieszczanie powiadomienia o cookies w formie okna pop-up, które pojawia się przy pierwszym uruchomieniu danej strony internetowej, następnie zaś znika po zaakceptowaniu (w tym celu wystarczy kliknąć przycisk typu „Ok” czy „Akceptuję”).
Sposób zamieszczenia informacji o stosowaniu plików cookies jest uzależniony między innymi od platformy, na której działa dany sklep online/strona firmowa. W niektórych przypadkach umieszczenia takiego komunikatu może wymagać pomocy wykwalifikowanego informatyka.