Zakładamy strony internetowe z różnych pobudek – chcemy dzielić się wiedzą, pisać nie do szuflady, stworzyć wokół siebie zaufaną społeczność, sprzedawać swoje usługi i produkty, promować swoją pracę… Motywacji może być naprawdę dużo. Kiedy już decydujemy się na ten krok, a dodatkowo okazuje się, że naszą witrynę odwiedza coraz więcej osób, możemy zacząć także na niej zarabiać, co wydaje się bardzo korzystną sytuacją. Jednym ze sposobów są programy afiliacyjne. Na czym polegają? Jaką formę możemy wybrać? Przeczytaj niniejszy artykuł, by dowiedzieć się więcej!

Czym są programy afiliacyjne?

Afiliacja polega na zoptymalizowaniu wszelkich reklam na stronie pod kątem jej profilu oraz zainteresowań jej użytkowników.

Z kolei programy afiliacyjne to umowy, które zawiera sprzedawca z właścicielami stron – polega to na tym, że pierwszy z wymienionych płaci właścicielowi prowizję za to, jaki ruch na stronie sprzedawcy wygeneruje druga strona.



Najczęściej właściciele stron zamieszczają linki czy banery kierujące do reklamodawcy i zgodnie z ustaleniami umowy otrzymują wynagrodzenie (najczęściej za przejście klienta z naszej strony do strony sprzedawcy).

Formy reklamy

Programy afiliacyjne kojarzyć się mogą z banerami reklamowymi na stronach internetowych. Jest to jedna z form takiej współpracy między właścicielem witryny a reklamodawcą, jednak nie jedyna.

Popularne są także linki afiliacyjne. Najpewniej wielu z nas trafiło na wpisy na stronach przedstawiające pewne produkty. Zazwyczaj na końcu wpisu znajduje się cała ich lista z linkowaniem do stron, gdzie można je kupić. Jest to często element korzystania z programu afiliacyjnego.

Tak jak już wspominaliśmy, jedną z form takiej reklamy są banery zamieszczane na stronie – mogą być wplecione w tekst lub zajmować osobną kolumnę. Nie zawsze są reklamą samej firmy – mogą przykładowo informować o promocjach.

Na stronach zamieszczane są także widżety. Przykładowo w poście wspomniane jest lustro, a pod akapitem znajduje się widżet z innymi dostępnymi lustrami, z możliwością przejścia do sklepu internetowego, w którym można je kupić.

Kiedy programy afiliacyjne są skuteczne?

Pamiętajmy jednak, że programy afiliacyjne nie zawsze są skuteczne. Wielu internautów korzysta z wtyczek blokujących reklamy, poza tym kiedy jest ich za dużo, zwyczajnie nie zwracają oni na nie uwagi.

Warto więc wziąć pod uwagę to, że program afiliacyjny musi być zoptymalizowany względem potrzeb użytkowników.

Jeśli prowadzimy stronę o modzie, błędem będzie reklamowanie na przykład mebli – nasza grupa docelowa to osoby zainteresowane modą, nie wnętrzami. Dopasujmy też reklamy do wieku odbiorców. Nasze statystyki powinny w tym pomóc.

Dodatkowo nie bądźmy nachalni – reklamy w każdym możliwym miejscu w dzisiejszych czasach tylko odpychają. Dlatego zastanówmy się, gdzie możemy wpleść baner czy link w taki sposób, by był jak najbardziej dopasowany do zawartości strony.

Programy afiliacyjne mogą nam pomóc w zarabianiu na stronie internetowej. Aby jednak rzeczywiście przyniosły nam korzyści, muszą być przemyślane i dopasowane do naszego odbiorcy. Warto o tym pamiętać!