Start-up bardzo często rozwijają się dzięki wartościowym cechom założycieli, których ambicja i upór w dążeniu do celu pozwalają pokonywać wiele przeszkód i potencjalnych problemów. Zakładając firmę i tworząc zespół, na którego czele się staje, warto pielęgnować i rozwijać pewne umiejętności oraz cechy, które w dużej mierze wpływają na ostateczny sukces w biznesie.
Start-up - naturalne cechy przywódcze
Niby-to-szef, którym każdy może sterować? A może dyktator, który wzbudza strach samym spojrzeniem? Każda przesada jest błędem, gdy zaczynamy dyskusję na temat kierowania firmą. Naturalny lider posiada autorytet, dlatego jest słuchany. Nie musi prosić ani stosować gróźb, aby zrealizować swoje plany i uzyskać od pracowników to, czego potrzebuje.
Tego rodzaju przywództwo, bazujące na szacunku otoczenia, zawsze musi mieć solidne podłoże. Wynika z tego, że ktoś doszedł do czegoś ciężką pracą, jest bardzo uczciwy, dobrze traktuje innych czy posiada niezwykły talent, który dobrze wykorzystuje.
Zostając przedsiębiorcą, który za chwilę zacznie zarządzać zespołem, nie próbuj być kimś, kim się w ogóle nie czujesz. Otoczenie bardzo szybko wyczuwa fałsz czy wywyższanie się. Na autorytet trzeba zapracować czymś więcej niż tylko wizytówką na wysokojakościowym papierze czy elegancko wystrojonym gabinetem.
Start-up - zarządzanie zespołem
Prowadzenie zespołu jest bardzo trudnym zadaniem, a im większa firma, tym bardziej rośnie dział HR (a przynajmniej powinien, żeby mieć nad tym wszystkim kontrolę). W mniejszych firmach wiele zadań z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi bierze jednak na siebie właściciel.
Jeśli jesteś w tej sytuacji, pracuj każdego dnia nad pogłębieniem umiejętności. Nie raz, nie dwa podejmiesz decyzje, które z perspektywy czasu wydają się błędne. Ale spokojnie – ważne jest to, żeby po prostu mieć na uwadze dobro firmy i wysokie standardy, które powinny obowiązywać każdego z pracowników, również Ciebie, jako lidera.
Szukaj w pracownikach mocnych stron, dostrzegaj ich potrzeby, umiejętnie rozkładaj akcenty motywacyjne. Dobra atmosfera w biurze (ale też nie za bardzo rozluźniona) jest optymistycznym prognostykiem dla dalszego rozwoju firmy.
Start-up - asertywność
Umiejętność asertywności jest bardzo ceniona u każdego przedsiębiorcy. Nie możesz zgadzać się na wszystko, co podsuwa otoczenie. Im większy sukces, tym większe ryzyko pojawienia się wokół osób o niekoniecznie przyjaznych intencjach. Stroń od uległości, ale nie przesadzaj z uporem. We wszystkim potrzebne są zdrowe proporcje.
Start-up - komunikacja werbalna i niewerbalna
Uniwersalne umiejętności, które przydają się każdemu szefowi, można zamknąć w słowie-kluczu: komunikacji. Przedsiębiorca komunikuje całym sobą: ubiorem, słownictwem, gestykulacją, pozą, tonem głosu, spojrzeniem itd. Nikt nie rodzi się stuprocentowo przygotowanym do zarządzania biznesem. Swobodnego komunikowania również trzeba się solidnie uczyć, dlatego zacznij jak najszybciej.
Nie dziw się, że sportowcy czy politycy, którzy nagle trafiają na medialny świecznik, w kuluarach przechodzą intensywne kursy komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Te kompetencje są im zwyczajnie potrzebne „od ręki”. Dlatego zakładając biznes, myśl o tym, jak skuteczniej przekazywać komunikaty wewnętrzne i zewnętrzne.