Na pytanie postawione w tytule artykułu od razu trzeba odpowiedzieć twierdząco. Trudno jednak nazwać to odsłonięciem wszystkich kart. Wręcz przeciwnie – ważniejsze jest przecież zrozumienie, dlaczego content marketing pełni istotną rolę we współczesnym biznesie. Dowiedz się, jak budować markę dzięki treści i czerpać z tego korzyści na wielu płaszczyznach. Budowanie marki przy pomocy content marketingu.
Słowem wstępu
Content marketing – czyli marketing treści – jest zbiorem działań, które pozwalają wykorzystać potencjał publikowanych przez firmę czy organizację tekstów, obrazów, filmów i innych materiałów. Ich przekaz może być inspirujący, zabawny czy praktyczny – ważne, aby niosły wartość dla odbiorcy. Tym samym działania z obszaru content marketingu spełniają wiele zadań równolegle: wspierają sprzedaż, ułatwiają pozycjonowanie w Sieci, budują atrakcyjny wizerunek marki, skutecznie wspierając markę.
Pozycja eksperta
Marka, którą budujesz, powinna być spójna pod względem tożsamości i wizerunku. Udawanie na zewnątrz firmy, jaką się tak naprawdę nie jest, na dłuższą metę przyniesie jedynie kłopoty, a nie zyski. Załóżmy więc, że pragniesz pełnić rolę branżowego lidera. W takim razie musisz dbać nie tylko o wyniki finansowe – również publikowane treści mają decydujące znaczenie w budowaniu eksperckiej marki.
Jak uzyskać pożądany efekt? Po prostu skup się na tworzeniu i dostarczaniu odbiorcom treści odpowiednio wyselekcjonowanych, merytorycznych, bogatych w porady, informacje czy źródła. E-booki, ekskluzywne artykuły, pogłębione wideo, raporty, atrakcyjne infografiki z danymi – to wszystko przykłady contentu, który pozwala budować profesjonalną, ekspercką markę.
Uczucia i emocje
Wiele marek skupia się na innej strategii. Pragnie przyciągnąć uwagę odbiorców czymś, co oddziałuje na emocje i uczucia. Czy łatwo uzyskać taki efekt? Cóż, w ramach spójnej, przemyślanej, konsekwentnej i skutecznej strategii wymaga to całkiem sporo pracy.
Najpierw trzeba dokładnie poznać i zrozumieć swoją grupę docelową. Dopiero wówczas należy zainwestować niemałe środki w wartościowe treści – artykuły, grafiki, filmy, animacje i wszystko inne, co tylko skutecznie podziała na konkretne obszary emocjonalne i uczuciowe. Budowana w ten sposób relacja z odbiorcą może przybrać bardzo silny charakter, choć z drugiej strony trzeba być ostrożnym. Urażenie czyiś uczuć, wywołanie negatywnych emocji – te dwa skutki złych działań mają niezbyt dobre konsekwencje.
Wyróżnić się – cel nadrzędny
Żyjemy w czasach niezwykle silnej konkurencji oraz natłoku informacji. Klienci są wręcz bombardowani przekazami reklamowymi, dlatego albo mają ich dość, albo przestają skupiać się na niuansach. Przedsiębiorca ma więc przed sobą trudne zadanie – nie dość, że musi wyeksponować markę przed odbiorcą, to jeszcze trzeba przekonać go odpowiednią treścią. Tym samym jej forma nie może być nużąca ani zbyt skomplikowana. Warto się wyróżnić, ale bez zbędnych kontrowersji czy narażenia na oskarżenie o plagiat.
Podsumowując – dobrze wdrożony i zaplanowany marketing treści jest potrzebny firmom jak nigdy wcześniej.