Każda firma posiadająca spójną, wyrazistą, zapadającą w pamięć identyfikację wizualną zdobywa – przynajmniej pod względem wizerunkowym – uznanie branży oraz klientów. Nie trzeba więc przekonywać, że opłaca się inwestować w kompleksowe rozwiązania dla poprawy rozpoznawalności i przełożenia określonych idei na obrazy. Warto się zastanowić, jak podejść do samego procesu projektowania i wdrażania corporate identity. Co to jest identyfikacja wizualna firmy i dlaczego jest tak ważna?
Efekty, na które się liczy
Czym jest spójna identyfikacja wizualna sklepu – stacjonarnego oraz internetowego? Wszystkimi widocznymi znakami czy działaniami, które w konsekwentny sposób komunikują o marce. Wejdź do dowolnej „sieciówki”, a dostrzeżesz istotę sprawy. Duże marki, nad których wizerunkiem pracują całe sztaby specjalistów, posiadają nie tylko atrakcyjne logo, ale również jednorodne elementy w rodzaju papeterii, strojów dla pracowników, elementów wyposażenia, szyldów, opakowań, stoisk itd. Czy zatem wystarczy powierzyć zadanie kreatywnym grafikom i liczyć na ciekawy efekt końcowy?
Marka, tożsamość, wizerunek
Planowanie identyfikacji wizualnej wcale nie zaczyna się w programie graficznym, w którym można tworzyć logotypy czy wszelkiego rodzaju projekty. Praca koncepcyjna rodzi się w głowie i na papierze, na tablicach, podczas burz mózgów i wnikliwych lektur wielu źródeł. Wynika to z faktu, że identyfikacja wizualna powinna wypływać bezpośrednio z tożsamości marki.
Nawet jeśli nieszczególnie interesujesz się zagadnieniem designu, zapewne wiesz, że kolory i kształty mają określone symbole. W każdym logo kryje się pewna określona idea. Nie chodzi o to, żeby zaaranżować sklep na szaro, bo szary jest modny. W przyszłym sezonie trendy zwrócą uwagę na zielony i co wtedy? Dokonasz rebrandingu wszystkich materiałów wizualnych, żeby podążać za modą? Oczywiście, że nie.
Najmocniejsze marki w swoich branżach dokonują co najwyżej kosmetycznych zmian w logo czy typografii, bo pewne podstawy wypracowały całe dekady temu. Wiedzą, że ich identyfikacja wizualna jest spójna z filozofią całej organizacji i należy jedynie ją dopracowywać, odświeżać, ale nie wywracać do góry nogami. Tak radykalne kroki podejmują jedynie marki, które wcześniej stworzyły nieprzemyślaną identyfikację lub znacznie zmieniły swój charakter.
Od ogółu do szczegółu
Tworzenie identyfikacji wizualnej sklepu czy innego biznesu należy więc zacząć od ciężkiej pracy analitycznej. Kolory, kształty, design opakowań, organizacja przestrzeni, funkcjonalność poszczególnych rozwiązań – nad każdym, nawet najdrobniejszym detalem należy się pochylić. Praca grafików nie powinna ograniczać się do kilku konkretnych projektów. Aby spójnie komunikować za pomocą obrazu, należy opracować księgę znaku, brand book. Im dokładniejsza praca na tym etapie, tym skuteczniejsze wdrażanie zasad komunikacji w późniejszym czasie.
Pamiętaj, żeby jak najdokładniej badać grupę docelową swojej działalności. Określona symbolika może zostać kompletnie niezrozumiana, jeśli niewłaściwie dobierzesz nawet drobne i z pozoru nieistotne elementy.