Innowacyjne firmy, których celem jest błyskawiczny rozwój, zwane start-upami, często są traktowane „przejściowo”. Gdy osiągają sukces, stają się ugruntowanymi przedsiębiorstwami przybierającymi zasady korporacyjne. Ale czy właśnie od korporacji mogą na początku swojej drogi czerpać początkujący przedsiębiorcy? Okazuje się, że tak. Oto nasza subiektywna lista ważnych wątków, które należy uwzględnić tworząc start-up

Misja, wizja i wszystko, co z tego wynika

Wzorem największych korporacji warto od samego początku poszukiwać własnej tożsamości, definiując cele, misję i wizję przedsiębiorstwa. Te dwa punkty są bardzo ważne, jeśli chce się zarażać innych swoimi pomysłami. Od korporacji warto też uczyć się tworzenia całej kultury organizacyjnej oraz spójnego systemu identyfikacji wizualnej. Aspekty komunikacyjne i tożsamościowe są kluczowe, żeby uczynić projekt perspektywicznym i rozwojowym. A na tym przecież zależy wszystkim „start-upowcom”.

Budowanie marki

Określenie własnej tożsamości pozwala budować spójny, pozytywny wizerunek w oczach innych – klientów, kontrahentów, mediów czy konkurentów. Tutaj też warto uczyć się od najlepszych. Wiele dobrze zarządzanych korporacji stanowi w swojej branży wzór, jeśli chodzi o kwestie brandingu czy PR-u. Dobry content marketing, sprawne wykorzystywanie social media, umiejętne kontakty z mediami – o tym wszystkim na początku przygody z biznesem nie ma się zbyt dużego pojęcia. Na szczęście choćby w branżowych mediach nie brakuje case studies odsłaniających metody działań dużych korporacji.

Rezygnacja z samodzielności

Start-upy najczęściej rodzą się z samodzielnego pomysłu, ewentualnie wspólnej pracy kilku osób. I jak w każdej małej firmie, trzeba łączyć jednocześnie dziesiątki ról. Jednak w miarę rozwoju firma powinna zmierzać właśnie ku modelowi korporacyjnemu, gdzie każdy ma swoje zadania, a szef przestaje osobiście zajmować się wszystkim, co tylko możliwe. Czy będziesz w stanie powierzyć swoje dotychczasowe kompetencje innym? Wbrew pozorom to bardzo ważny i trudny etap transformacji firmy.

Konsekwencja i procedury

Jeśli uczyć się czegoś od korporacji, to z pewnością procedur i konsekwencji w trzymaniu się ich. Oczywiście, u podstaw każdego start-upu leży kreatywność, spontaniczność, odwaga, a wręcz brawura w forsowaniu świeżych pomysłów. Każde wzrastające przedsiębiorstwo, które ma ambicje stania się dużą, stabilną korporacją, musi stopniowo uczyć się pewnej powtarzalności i umiejętnie ograniczać nawet najbardziej twórczy chaos na rzecz metodyczności, efektywności, kontroli.

Zarządzanie zespołem

Duża firma funkcjonująca w modelu korporacyjnym wykorzystuje wiele metod zarządzania zasobami ludzkimi. Czytelna hierarchia, rozbudowany dział HR czy odpowiednia motywacja połączona z kontrolą stanowią wręcz podstawy codziennej pracy „korpo”. W start-upie relacje są dużo bardziej luźne, umowne. W miarę rozwoju firmy trzeba pracować nad uporządkowaniem zależności między pracownikami czy działami i wdrażać jak najwięcej dobrych praktyk HRM.