Idealną według sprzedawcy droga klienta do zakupu wydaje się wejście na stronę, wrzucenie produktu do koszyka i zakup. Jednak tak się wcale nie dzieje, a zanim odbiorca sfinalizuje transakcję, może wykonać mnóstwo innych czynności. Wszelkie zdarzenia, jakie mają miejsce na drodze do kupna produktu czy usługi, to ścieżka konwersji. Na czym ona polega? Jak sprawić, by była ona jak najbardziej efektywna? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Czym jest ścieżka konwersji?

Niemalże każda osoba, która planuje jakiś zakup, podąża pewną ścieżką, by w końcu dokonać ostatecznej transakcji. Zdarza się, że najpierw czytamy na dany temat, następnie szukamy opinii o produkcie, porównujemy ceny, oferty, parametry.

Nie zawsze jest też tak, że jeśli już ścieżka konwersji się rozpocznie, zawsze kończy się dla sprzedającego produkty sukcesem. Może się bowiem okazać, że w którymś momencie klient porzuca zakupy. Co więcej, właściwie nigdy nie dzieje się tak, że wszystkie rozpoczęte transakcje kończą się zapłatą za towar i odebraniem go.

Warto, aby przedsiębiorcy obserwowali drogę potencjalnych kupujących, aby wiedzieli, w którym miejscu najczęściej się zatrzymują, gdzie ewentualnie porzucają ten proces. Dzięki temu możemy szukać nowych rozwiązań i budować ścieżki konwersji, które będą znacznie bardziej skuteczne.

Tak jak już wspominaliśmy, ścieżka konwersji to droga, która podejmowana jest od zamysłu po kupno danego produktu. Czasami jest krótka, czasami bardzo długa, nierzadko porzucana.

Ścieżki konwersji na naszych stronach możemy sprawdzać między innymi dzięki Google Analytics.

Ścieżka konwersji – modele

Najczęściej mówi się o czterech modelach konwersji. Pierwszy zakłada, że ma miejsce dokładnie tyle samo finalizowań zakupu, co rozpoczęcia transakcji, kolejny to wysoka liczba użytkowników, którzy porzucają ją, następnie niewielki procent odrzucanych transakcji, a ostatni wspominany model to taki, w którym ścieżka konwersji nie jest prawidłowo utworzona i niektórzy odbiorcy pojawiają się tylko w jednej jej fazie, poprzedzającej zakończenie transakcji.

Co jest ważne przy tworzeniu ścieżki konwersji?

Co jest więc istotne w przypadku, kiedy tworzymy ścieżki konwersji w naszym sklepie? Przede wszystkim należy przeanalizować, jak wygląda droga zakupów, czy jest przejrzysta, czy wszystko jest intuicyjne i funkcjonalne. Warto też sprawdzić, jak użytkownicy poruszają się po stronie. Być może któreś z miejsc ich zatrzymuje i przez to rezygnują oni z zakupu.

Warto również sprawdzić, skąd potencjalny klient przychodzi na naszą stronę – być może zobaczył post na facebooku albo przeczytał nasz post na jednym z branżowych portali? Ścieżka konwersji nie musi zamykać się tylko w naszym sklepie internetowym. Co więcej, często jest to ostatni etap drogi do zakupu dla użytkowników.

Kiedy już wiemy, jak zachowuje się i skąd przychodzi odbiorca, możemy stworzyć model ścieżki konwersji, który będzie najbardziej optymalny dla naszych potrzeb.

Zdecydowanie warto wziąć konwersję pod uwagę – musimy wiedzieć, gdzie pojawiają się problemy, dlaczego sprzedaż nie jest tak wysoka, jak byśmy tego chcieli i mieć świadomośc tego, czy nasza strona jest funkcjonalna. Dzięki temu nasze produkty mogą sprzedawać się znacznie lepiej!