Trudno mówić o jakimkolwiek sukcesie przedsiębiorstwa, jeśli nie ma on klientów. Sukces to ludzie, ale nie kończy się on tylko na pracownikach. Co więcej, liczy się nie tylko zyskanie klientów, lecz także utrzymywanie z nim relacji. Im więcej lojalnych odbiorców, którzy nam ufają, tym lepsza pozycja naszej firmy. W związku z tym nic w tym dziwnego, że przedsiębiorcy potrzebują narzędzi, które tę współpracę z klientami ułatwią. Jednym z nich są systemy CRM. Czym są? Na czym polegają? Przeczytaj niniejszy artykuł i przekonaj się!

Dlaczego powracający klient jest tak ważny? Ponieważ pozyskanie nowego wymaga od nas dodatkowego czasu i środków – musimy do niego dotrzeć, często płatnymi kanałami, stworzyć strategię itd. Kiedy więc już odbiorca korzysta z naszych usług, warto sprawić, aby do nas powrócił.

Systemy CRM – czym są?

Systemy CRM, czyli Customer Relationship Management, pozwalają budować i ułatwiają kontakt klienta z przedsiębiorcami. Zależeć im powinno na tym, by zbudować długotrwałą relację, a potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia, chociażby po to, by ułatwić i zautomatyzować pracę ze stworzoną bazą klientów. Bardzo istotne jest stworzenie strategii w zarządzaniu kontaktami z odbiorcami, którzy korzystali już z usług naszej firmy.

Dzięki systemom CRM możemy dbać o to, by satysfakcja klientów ze współpracy z nami była jak największa, aby stali się lojalni i kupowali nasze produkty, oraz zwiększyć własną skuteczność, ponieważ możemy sprawić tym samym, że nasze kampanie będą skuteczniejsze, a firma bardziej uporządkowana.

CRM – dla kogo?

Jeśli więc zależy nam na doskonałej jakości obsługi klienta i budowania wartościowych relacji, zdecydowanie powinniśmy zastanowić się nad systemami CRM w naszej firmie. Nie jest to duży koszt, niektóre są bowiem dostępne za darmo.

Warto tutaj dodać, że na rynku dostępnych jest mnóstwo takich systemów, ale należy pamiętać, że każdy z nich posiada zarówno dobre, jak i złe strony – bez względu na to, ile kosztuje. Nie zawsze potrzebujemy najdroższego rozwiązania, bo nie dla każdego będzie ono jednocześnie najlepsze. Nawet darmowe CRM-y są dostępne także na licencji Open Source i można je dopasować do własnych potrzeb.

W związku z tym, kiedy decydujemy się na system, oczywiście nierzadko musimy brać pod uwagę finanse, ale ważne jest przede wszystkim sprawdzanie funkcji systemu CRM – wtedy możemy zdecydować, czy rzeczywiście w naszym przypadku im drożej, tym lepiej, czy możemy pozwolić sobie na tańszą, a nawet darmową wersję.

Do czego służą systemy CRM?

Jakie więc informacje możemy wyciągnąć, korzystając z systemów CRM? Dzięki nim możemy sprawdzić i analizować leady – jak je pozyskaliśmy, jak były przetwarzane oraz kiedy je straciliśmy, jeśli tak się stało. Poza tym dzięki CRM-om widzimy cały nasz kontakt z klientem, jego historię, a takie informacje mogą być nam bardzo potrzebne w przyszłości. Sprawdzić możemy również otwarte i zakończone sprzedaże. Takie informacje pozwalają nam na analizy i naprawę pojawiających się problemów – jesteśmy w stanie przekonać się, skąd się wzięły.

Systemy CRM mogą znacznie wpłynąć na obsługę klienta, która będzie na najwyższym poziomie. Nad takim rozwiązaniem powinien zastanowić się każdy przedsiębiorca, któremu zależy na lojalnych klientach.