Zbudowanie popularności witryny w Internecie wymaga wieloaspektowych działań, jednak jednym z kluczowych czynników jest zdobywanie linków zewnętrznych prowadzących do witryny. W jaki sposób zdobywać linki i dlaczego warto?

Dlaczego linki są ważne

Linki to adresy prowadzące do Twojej strony umieszczane na innych domenach. Można je porównać do głosu oddawanego przez innych internautów na Twoją stronę, którzy pokazują w ten sposób, że jest ona warta uwagi i znajduje się na niej treść z jakichś względów godna polecenia. Liczba linków i otoczenie, w jakim się ono pojawia, to jedne z najważniejszych aspektów branych pod uwagę przez wyszukiwarki internetowe przy ustalaniu rankingu wyników wyszukiwania.

Krótko mówiąc, witryny, do których prowadzi duża liczba linków wysokiej jakości, mogą liczyć na satysfakcjonujące pozycje w wynikach wyszukiwania na określone frazy. O ile liczba odnośników jest oczywista i nie trzeba tłumaczyć, że im więcej, tym lepiej, o tyle ich jakość wymaga kilka słów wyjaśnienia. Pod tym pojęciem należy rozumieć reputację strony, na której link jest umieszczany. Na reputację składają się przede wszystkim takie aspekty jak:

  • tematyka strony – powinna być zbieżna z tematyką linkowanej witryny,
  • wiek domeny – im dłużej jest dostępna w Internecie, tym lepiej,
  • liczba prowadzących do niej linków – im więcej, tym lepiej,
  • źródła prowadzących do niej linków – warto sprawdzić, czy są to tematyczne, wartościowe witryny, a nie strony zawierające spam,
  • ilość i jakość treści – strony z dużą ilością merytorycznej, wartościowej treści są najlepiej oceniane przez wyszukiwarki.

Jak pozyskiwać linki zewnętrzne

Newralgiczne pytanie, na które odpowiedzi poszukują pozycjonerzy i osoby zajmujące się promocją w Sieci, dotyczy tego, jak pozyskiwać zewnętrzne linki z wartościowych, tematycznych witryn. Istnieje na to kilka sposobów, a wśród nich m.in.:

  • wykupywanie artykułów sponsorowanych – opłacając publikację, można umieścić na zewnętrznej stronie link do swojej witryny,
  • publikacja wpisów gościnnych – oferując właścicielowi innej strony darmowy, ekspercki tekst, w treści można przemycić odnośnik,
  • sponsoring – zaangażowanie w sponsorowanie wydarzeń, osób czy organizacji pozwala na pozyskanie linków ze stron, które je promują.

Powyższe metody pozyskiwania odnośników są skuteczne w krótkim okresie, jednak na dłuższą metę należy się skupić przede wszystkim na tworzeniu własnej, wartościowej treści i dostarczaniu contentu, który zainteresuje odbiorców. Ciekawe i publikowane regularnie artykuły, materiały wideo, prezentacje multimedialne czy inne treści z czasem stają się źródłem informacji czy inspiracji dla innych użytkowników Internetu, którzy w sposób naturalny, wyłącznie z własnej woli, zaczynają się nimi dzielić i umieszczają odnośniki do nich na swoich stronach czy profilach w social media. To zdecydowanie najlepsza sytuacja z punktu widzenia właściciela witryny.