Polski e-commerce to ogromny rynek, na którym wciąż jest miejsca na nowych graczy. Potencjalne zyski są jednak równie wysokie, co początkowe koszty i ryzyko niepowodzenia. Alternatywą dla założenia własnego sklepu może być sprzedaż na Allegro, który dzięki dodatkowi wFirma.pl będzie w pełni automatyzowana.
Według Bisnode Polska w 2019 w Polsce było zarejestrowanych blisko 32 tysiące sklepów internetowych. Mimo tak wielkiej liczby wciąż powstają nowe. Mijający rok był pod tym względem rekordowy, bo w naszym kraju powstało ponad 5 tysięcy nowych e-sklepów. Mimo tak dużego ruchu, w sektorze e-commerce wciąż jest miejsce na nowych graczy.
Na popularność zakupów przez internet wpływa wiele czynników. Najważniejszy wydaje się jednak zakaz handlu w niedzielę, idący w parze w ze swego rodzaju lenistwem Polaków i naszą skłonnością do korzystania z nowoczesnych rozwiązań. Nie bez znaczenia są też niskie ceny i coraz liczniejsze promocje oferowane przez e-sklepy.
Nie należy jednak popadać w zbyt duży entuzjazm, bo każdego roku z polskiej sieci znika ponad 2,5 tysiąca sklepów. Dla właścicieli upadających firm to problem naprawdę poważny, bo założenie i prowadzenie sklepu internetowego to całkiem spora inwestycja. Oprogramowanie i wynajem serwera to koszt co najmniej kilkuset złotych rocznie, przy czym duży ruch oznacza zwiększenie wydatków. Jeszcze droższe okazują się usługi marketingowców i SEO-wców.
Prowadzenie i promocja e-sklepu – ile kosztuje?
By uzmysłowić sobie, jak duże straty ponosi właściciel zamykanego sklepu internetowego, wystarczy obliczyć łączną wysokość wydatków niezbędnych dla jego miesięcznego funkcjonowania. Zacznijmy od najmniejszych kosztu, czyli opłacenia domeny, za którą zapłacimy około 100 złotych rocznie. Podobnie jest z certyfikatem SSL, który rocznie kosztuje około 80 zł.
Kolejna pozycja to hosting. Jego cena zależy od wielkości sklepu i odnotowywanego ruchu. W najlepszym przypadku musimy przygotować się na koszt rzędu 300-400 złotych rocznie, choć przy większych obrotach wzrośnie on nawet do kilku tysięcy. Na samo oprogramowanie sklepu wydamy, w zależności od tego, czy wybieramy system open source z płatnymi dodatkami, gotowe rozwiązanie czy dedykowane dla naszej działalności, od kilku aż do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Prawdziwe koszty zaczynają się jednak przy promowaniu i pozycjonowaniu sklepu. Jeśli chodzi o SEO, wysokość wydatków zależy od miesięcznej wyszukiwalności danego słowa i pozycji, którą chcemy zająć w wynikach Google. Warto jednak zarezerwować w firmowym budżecie kwotę 150-200 złotych za jedną frazę, przy czym absolutne minimum to 20 fraz. Jeśli dodamy do tego promocję w social media, publikację artykułów sponsorowanych i kampanie AdWords, na reklamę wydamy kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie.
Sprzedaż na Allegro – taniej niż swoim sklepie
Nie mamy też żadnej pewności, że inwestycja się zwróci. Konkurencja już teraz jest spora, a z każdym kolejnym rokiem prawdopodobnie będzie rosnąć. Warto więc poszukać alternatywnych rozwiązań, które nie tylko wiążą się z mniejszymi kosztami i ryzykiem, ale też pozwalają dotrzeć do większej liczby klientów bez drogiej promocji – jak na przykład sprzedaż na Allegro. Za tym krokiem przemawia przede wszystkim:
● duża liczba użytkowników: w tym tego roku było ich blisko 20 milionów;
● bezproblemowe założenie sklepu – wystarczy stworzyć konto firmowe i rozpocząć sprzedaż;
● promocja i pozycjonowanie (jako całych kategorii) zapewniania przez Allegro;
● uznana marka – 2 procent użytkowników poszukiwania produktów zaczyna właśnie w tym serwisie;
● możliwość skorzystania z rozbudowanego systemu sprzedaży, obejmującego między innymi system PayU czy wysyłkę w ramach programu Allegro InPost;
● prosty i skuteczny system promocji poszczególnych ofert (wyróżnienie aukcji, dostęp do Strefy Okazji lub Allegro Ads)
Automatyzacja sprzedaży na Allegro
Wykorzystanie potencjału tej platformy będzie jeszcze łatwiejsze, jeśli proces sprzedaży zostanie zautomatyzowany. Taką funkcję oferuje system wFirma.pl z dodatkiem allegro+. Dzięki niemu cały proces wystawienia, sprzedaży i wysyłki przedmiotu, a także zaksięgowania transakcji sprowadza się do ko kilku prostych kroków. System z dodatkiem sam uzupełni magazynowe karty produktów oraz wystawi dokument sprzedaży, a dzięki integracji z przewoźnikami, umożliwi zautomatyzowaną wysyłkę, przekazując numery nadawcze do Allegro i pobierając etykiety.
Decydując się na skorzystanie z dodatku allegro+, znacznie zmniejszymy koszty internetowej sprzedaży w porównaniu do prowadzenia własnego sklepu. Opłaty są elastyczne i zależą od ilości wystawianych aukcji i zawieranych transakcji. Do wyboru mamy jeden z czterech pakietów, dostosowanych do potrzeb różnych firm:
● Mini – obsługa maksymalnie 100 transakcji i 1000 aukcji – teraz za 14,5 zł netto za 30 dni;
● Standard – do 500 aukcji i 5000 transakcji – 29,5 zł netto;
● Big – do 1000 transakcji i 10 tysięcy aukcji – 49,5 zł netto;
● Extra – bez limitów – 99,5 zł
Nawet, jeśli do tych kwot doliczymy prowizję pobieraną przez Allegro i koszty ewentualnej promocji wewnątrz serwisu oraz abonament wFirma.pl (35 zł miesięcznie, obecnie w promocji za 7 zł), będą one znacznie niższe niż wydatki ponoszone w związku z prowadzeniem własnego e-sklepu. Dostęp do systemu i dodatku można wykupić na stronie https://wfirma.pl/sprzedawaj-na-allegro – tam też znajdziemy szczegółowe informacje o tym rozwiązaniu.