Pojęcia „copywriting” i „content marketing” – z roku na rok coraz popularniejsze nawet wśród osób niezwiązanych ściśle z branżą kreatywną – bywają niezrozumiałe i mylone. Dlatego warto dowiedzieć się, jakie są różnice, a także co z tego wynika dla każdego, kto jest zainteresowany skuteczną promocją w Internecie.
Co to jest copywriting
Copywriting polega na tworzeniu szeroko rozumianych treści, przede wszystkim reklamowych i pozycjonujących, takich jak opisy, artykuły, slogany, teksty zapleczowe, posty w mediach społecznościowych i wszystkie inne, zbliżone formaty. Copywriter jest wynajętym w konkretnym celu autorem, który sprawnie, poprawnie i kreatywnie tworzy hasła reklamowe, treść ulotki, wpis na ekspercki blog czy wypełnia treścią stronę WWW.
Copywriting jest pisaniem przede wszystkim pod kątem marketingu oraz PR-u. Twórcy tego typu treści muszą posiadać doskonały warsztat językowy, a zarazem znakomicie odnajdywać się w dowolnej branży, przygotowując krótsze i dłuższe treści dotyczące praktycznie każdego tematu, jaki jest związany ze zleceniem. Wszelkie działania wpisujące się w założenia copywritingu sprowadzają się do tego, by uzyskać oryginalną, perswazyjną, dostosowaną do potrzeb promocyjnych treść. Co istotne, copywriter skupia się wyłącznie na samym tekście i nie zajmuje się tworzenie treści innego rodzaju, jak materiały wideo czy grafiki.
Co to jest content marketing
Content marketing – tłumaczony na język polski jako marketing treści – jest z kolei zbiorem wszelkich działań, które mają na celu pozyskanie zainteresowania odbiorców z użyciem odpowiednio dobranych środków tekstowych i wizualnych. Wspomniana treść jest tu kluczowa – powinna być użyteczna, atrakcyjna i angażująca. Trzeba ją dostosowywać do potrzeb, oczekiwań i języka grupy docelowej. Działaniami, które nazwalibyśmy marketingiem treści, są chociażby prowadzenie firmowego bloga z praktycznymi poradami branżowymi czy publikacja darmowego e-booka w zamian za dołączenie do newslettera.
Content marketing jest pewnym procesem, który wymaga zarówno spójności, jak i merytorycznej wiedzy. Żyjemy w czasach, kiedy każdy użytkownik Sieci jest dosłownie bombardowany treściami. Trzeba więc umieć się wyróżnić, a zarazem nie zrazić do siebie potencjalnego klienta. Najpierw jest on jednak odbiorcą contentu i tak należy go traktować, nieustannie poszukując jak najlepszych sposobów. Krótko mówiąc, pojęcie content marketingu jest szersze niż copywritingu, bo poza tym, że obejmuje tworzenie treści wizualnych, składa się na nie także strategia i promocja, co nie występuje w copywritingu.
Copywriting i content marketing – niezbędne działania online
Wniosek nasuwa się sam – trudno wyobrazić sobie skuteczne działania wpisujące się w założenia marketingu treści bez pracy copywriterów. Odwrotnie zaś – same teksty bez konkretnej wizji ich wykorzystania również nie przynoszą oczekiwanych efektów. Licząc na sukces w Internecie, warto zgłębiać tajniki zarówno copywritingu, jak i content marketingu. Oba pojęcia łączy ich sedno, czyli treść. Tylko jej najwyższy poziom daje nadzieję na pozytywny odbiór wśród ściśle wyselekcjonowanej grupy docelowej – klientów czy kontrahentów organizacji.