Przystępując do optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO, należy pamiętać m.in. o prawidłowym uzupełnieniu meta tagów. Jednym z nich jest meta description – warto mieć świadomość, dlaczego powinno się o niego zadbać i jak to zrobić. Oto kilka wskazówek i słów wyjaśnienia na ten temat.

Czym jest i jak działa meta description

Meta description to znacznik umieszczony w nagłówku kodu HTML strony internetowej. Podobnie jak inne tego rodzaju elementy, służy on do opisywania zawartości każdej podstrony w ramach danej domeny. Opis meta description wyświetla się w wynikach wyszukiwania tuż po adresem URL, który jest z kolei poprzedzony znacznikiem meta title, którego kliknięcie przenosi użytkownika na wybraną witrynę. W odróżnieniu od wspomnianego meta title znacznik meta description nie jest jednak bezpośrednio uwzględniany przez Google jako czynnik rankingowy wpływający na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Nie oznacza to bynajmniej, że nie jest ważny i można traktować go po macoszemu.

Wręcz przeciwnie, meta description może i powinien odgrywać ważną rolę – co prawda nie w kontekście SEO, ale w odniesieniu do zachowania użytkownika. Odpowiednie opisanie witryny z wykorzystaniem tego znacznika może bowiem działać zachęcająco na odbiorcę, który pod jego wpływem kliknie odnośnik prowadzący do strony wyświetlonej w wynikach wyszukiwania. Z tego względu warto poświęcić czas na stworzenie zachęcającego, skutecznego meta description. O czym pamiętać, aby uzyskać pożądany efekt?

Jak tworzyć meta description

Perswazyjny charakter tekstowi umieszczonego w ramach znacznika meta description można nadać poprzez zastosowanie CTA (z ang. call to action), czyli zawołania zachęcającego do wykonania określonej czynności, jak np. „Wejdź na stronę i sprawdź interesujące cię informacje”, „Kliknij i już teraz kup wybrany produkt”, „Odwiedź naszą witrynę i skontaktuj się w celu nawiązania współpracy”. Równie ważnym aspektem konstrukcji meta description, który może przekonać użytkownika do kliknięcia w wyświetlony link, jest zawartość słowa kluczowego. Zdecydowanie powinno się umieścić je w opisie meta – jeżeli odbiorca je zauważy, istnieje większe prawdopodobieństwo, że przejdzie na stronę.

Z punktu widzenia zarówno wizerunkowego, jak i SEO warto zadbać o to, żeby każda podstrona istniejąca w obrębie domeny była opisana odrębnym, oryginalnym, niepowtarzalnym znacznikiem meta description. Nie należy powielać go pomiędzy podstronami ani też kopiować z meta title, bo może to działać dezorientująco zarówno na użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek internetowych. Jeśli chodzi o długość, meta description powinien się zawierać w dwóch linijkach tekstu i mieć nie więcej niż ok. 155 znaków ze spacjami. Nic się jednak nie stanie, jeżeli będzie krótszy lub dłuższy – wtedy najwyżej nie wyświetli się w całości, lecz nie wpłynie to negatywnie na witrynę.