Prowadzenie działalności biznesowej nie należy do najprostszych zadań. Natłok informacji w Internecie sprawia, że już samo pozyskanie uwagi odbiorców jest trudne. Jeszcze bardziej wymagającym wyzwaniem jest skłonienie ich do określonej aktywności, w tym na przykład zakupu produktu lub dołączenia do grona odbiorca newslettera. Jak pisać, żeby zwiększyć współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji, czyli miernik efektywności działania w sieci

Współczynnik konwersji (wskaźnik konwersji CR, z ang. Conversion Rate) jest uniwersalnym wskaźnikiem pokazującym, czy działania podmiotu prowadzącego witrynę internetową (bloga, sklep internetowy) są skuteczne. Wskaźnik CR pokazuje, jaki jest procentowy udział użytkowników, którzy wykonali oczekiwaną aktywność, do ogółu osób odwiedzających daną stronę internetową. Tą aktywnością jest najczęściej – w przypadku prowadzenia sklepu internetowego – zakupienie produktu.

Współczynnik konwersji pokazuje, czy treści na stronie sklepu internetowego są atrakcyjne dla użytkownika. Może się bowiem zdarzyć, że witrynę odwiedza wiele osób, ale z powodu niezbyt przejrzystego układu strony, nieciekawej treści itd. niemal wszyscy rezygnują z zakupów. To właśnie CR pokazuje, czy analizowany e-sklep przyciąga internautów.

Jak pisać, żeby zwiększyć współczynnik konwersji?

Istnieje wiele metod, które pozwalają na zwiększenie współczynnika konwersji. Aby osiągnąć cel, należy podjąć między innymi następujące działania:

  • przygotowywanie ciekawych treści. Powinny być to zarówno unikalne opisy kategorii i produktów (copywriting), jak i wartościowe wpisy na temat branży (content marketing). Kluczowe w tym przypadku jest zachowanie balansu pomiędzy językiem korzyści, atrakcyjnością pod kątem SEO oraz wartością merytoryczną dla odbiorcy;
  • dostosowanie stylu, w jakim pisane są treści, do docelowego odbiorcy. W inny sposób będą wyglądać treści kierowane na przykład do właścicieli biur rachunkowych, przedsiębiorstw z branży przemysłowej oraz nastolatków;
  • przeprowadzanie testów typu A/B – polegają one na przygotowaniu więcej niż jednego szablonu strony. Mogą one różnić się na przykład pod względem kolorystyki, układu nagłówków czy formy formularzy rejestracyjnych. Dzięki przygotowaniu dwóch różnych szablonów i zaprezentowaniu ich użytkowników uzyskasz informację, który z nich cieszy się większym zainteresowaniem ze strony rynku;
  • umiejętne rozmieszczenie przycisków typu „Call to Action” umożliwiających klientowi np. złożenie zamówienia. Przyciski te powinny zostać umieszczone w miejscu widocznym dla użytkownika;
  • właściwy dobór nagłówków do prezentowanych treści;
  • wzbogacenie treści o wysokiej jakości zdjęcia, infografiki itd.;
  • ustalenie klarownych zasad odnośnie polityki zwrotu towarów, łącznej wartości zamówienia, planowanego terminu dostawy oraz zaprezentowanie tych informacji w sposób przejrzysty odbiorcom np. za pomocą pasków postępu, ikonek itd.

Są to przykładowe działania, których wdrożenie powinno przełożyć się na wzrost współczynnika konwersji. Jest to niezbędne, ponieważ wzrost tego wskaźnika oznacza większą liczbę klientów oraz wymierne korzyści finansowe dla sklepu internetowego.