Zasady pozycjonowania zmieniają się wraz z modyfikacją algorytmu wyszukiwarek. Jeszcze kilka lat temu, aby osiągnąć sukces, wystarczyło tylko umiejętne katalogowanie strony na daną frazę. Obecnie najważniejsza jest dywersyfikacja źródeł pozyskiwania linków. W tym tekście zajmiemy się jedną z możliwość pozyskiwania linków do strony poprzez tzw. presell pages. Czym są  presell pages i jak pomagają w uzyskaniu wysokich wyników w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie wymaga czujności

Administratorzy Google’a dbają, aby w wynikach wyszukiwania pojawiały się przede wszystkim wartościowe strony internetowe. Jednak im wyższa pozycja, tym większa szansa na zdobycie klienta oraz zysku. Właśnie dlatego coraz więcej firm działających w internecie decyduje się na pozycjonowanie swoich stron. To działania mające na celu tak wpłynąć na algorytm, by wyświetlił wyżej od pozostałych daną stronę na określoną frazę.

Aby powstrzymać tego typu działania, Google regularnie zmienia swoje algorytmy. Tego typu modyfikacje w kodzie wyszukiwarki sprawiły, że zdewaluowały się katalogi tematyczne oraz bazy firm. Jedną z możliwości zdobycia wysokiego miejsca w wynikach stały się strony internetowe umożliwiające wstawienie artykułu z linkami w treści – presell pages.

Presell pages to ogólna nazwa dla wszystkich portali internetowych umożliwiających publikację na swoich stronach różnych treści zawierających linki prowadzące do innych stron. Najczęściej na presell page umieszcza się artykuły, jednak mogą to być również wpisy blogowe czy poradniki. Zarejestrowany na takim portalu użytkownik może zamieszczać dowolną liczbę tekstów, pod warunkiem, że są jego własnością oraz są unikalne. W Polsce portale presell pages potocznie zostały nazwane preclami.

Na presell pages tylko wartościowe treści

Tego typu strony powstały przede wszystkim z myślą o użytkownikach internetu, którzy szukają miejsc do prowadzenia swoich blogów z wartościowymi treściami. Po zmianach w wyszukiwarce Google stały się one jednym z wielu narzędzi służących do pozycjonowania stron. Zwykle regulamin presell page nie ingeruje zbytnio w tematykę umieszczanych na nim treści. Mogą więc być zarówno typowo reklamowe, jak i na dowolny temat, a przy okazji zawierające hiperłącze, które podciągnie inną stronę w wynikach wyszukiwarki.

Pojawia się więc pytanie, czym artykuł na presell pages różni się od zwykłego wpisu na blogu. Głównie celem tworzenia tekstu, gdyż w tym wypadku chodzi o promocję danej witryny internetowej oraz podniesienie jej pozycji w rankingu wyników wyszukiwarki i zwiększenie ruchu na danej stronie z zewnętrznych źródeł. Odpowiednio wykorzystane presell pages dają dobre rezultaty, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron, dają duże wsparcie dla działań SEO oraz promocji strony wśród użytkowników.

Oznacza to, że tekst powinien być stworzony z myślą o optymalizacji strony oraz dodatkowo musi być atrakcyjny dla użytkownika. Nie jest to łatwe zadanie, gdyż dobry artykuł na presell pages powinien spełniać kilka kryteriów, które cenią sobie twórcy algorytmu indeksującego w wyszukiwarce. Dodatkowo powinien on być zgodny z regulaminem, określony praktycznie na każdym preclu.

Poprawność językowa to klucz do sukcesu

Unikalność treści to kolejny ważny wymóg stawiany przez wyszukiwarki. Oryginalne artykuły są przez nie najlepiej oceniane, w przypadku dublowania treści może natomiast dojść do obniżenia pozycji w wynikach. Takie działanie jest bowiem traktowane jako spamowanie i nie jest akceptowane przez roboty.

Najważniejsze, aby teksty publikowane na portalach presell pages były wartościowe dla użytkowników. Oznacza to, że osoba pisząca powinna zwracać dużą uwagę na poprawność językową (ortograficzną, gramatyczną, interpunkcyjną, stylistyczną) oraz używać słów zrozumiałych dla ogółu czytających. Od tej reguły czasem jednak można robić wyjątki, zwłaszcza jeżeli dana fraza z błędem – literówką posiada dużą liczbę wyszukań, to warto ją zastosować w artykule.

Tekst pisany na preclu powinien oczywiście zawierać również słowa kluczowe. Najprościej ujmując, są to frazy, które najtrafniej opisują tematykę linkowanej strony. Powinny one mieć odzwierciedlenie w liczbie zapytań o nie w wyszukiwarce. Słowa kluczowe umieszczone w tekście z reguły są w mianowniku liczby pojedynczej. Warto jednak pomyśleć o dodaniu kilku w innych przypadkach oraz w liczbie mnogiej.

Presell pages pomagają zwiększyć ruch na stronie

Istotne jest również rozmieszczenie słów kluczowych w treści – te najbardziej istotne powinny znajdować się jak najwyżej w tekście. Należy je również wyróżnić, to znaczy pogrubić, podkreślić lub użyć innego fontu. Powoduje to zwrócenie uwagi na dane słowa nie tylko przez użytkowników, lecz także roboty wyszukiwarki. Optymalna liczba słów kluczowych zależy od długości tekstu. Przyjmuje się użycie jednej frazy na około 500–600 znaków artykułu. Oznacza to, że w treści wpisu o długości 1200 znaków powinny maksymalnie zostać użyte trzy słowa kluczowe.

Anchor text, czyli podlinkowane słowo kluczowe, to jeden z istotniejszych parametrów, które wpływają na pozycję strony w rankingu wyników wyszukiwania. Warto zadbać o różnorodność anchorów, gdyż zwiększy to liczbę fraz, na które wyświetlać się będzie dana strona. Jest to również ważne ze względu na działanie robotów wyszukiwarki, które biorą pod uwagę tylko jeden link o danym anchorze.

Oczywiście nie można przesadzić z liczbą linków w treści, gdyż roboty wyszukiwarki są wyczulone na wszelkie anomalie. Mogą one taki artykuł potraktować jako formę spamowania i doprowadzi to do umieszczenia podstron presell pages w wynikach uzupełniających. W efekcie opóźni to, a nie przyśpieszy jej indeksowanie w danej wyszukiwarce.

Linki powinny być dodawane rozsądnie

Właściwe umieszczenie linków w treści strony jest bardzo ważne. Roboty, które przeglądają strony, aby dodać je do indeksu wyszukiwarki, zwykle rozpoczynają od góry. Link umieszczony w stopce pośród wielu innych ma zatem niewielkie szanse na podbicie pozycji danej strony. Robot przechodząc przez daną witrynę, nie musi bowiem „przejrzeć” jej aż do samego dołu.

Gdy link znajduje się na początku lub w środkowej części artykułu, ma większe znaczenie przy pozycjonowaniu strony. Należy również pamiętać, że powinien on kierować do strony o podobnej tematyce co artykuł umieszczony na presell pages. Dzięki temu zyskuje większą wartość, gdyż tak naprawdę link linkowi nie jest równy.

Sztuka skutecznego pozycjonowania polega na pisaniu treści oraz linkowaniu w najbardziej naturalny sposób. Chodzi o to, aby presell pages nie przypominały innej strony pozycjonującej. Najbardziej naturalne linkowanie zyskuje się w momencie, gdy umieści się artykuł na swojej stronie internetowej, a w innym miejscu wstawi się podobny, z linkiem do docelowego.

Właśnie ten sposób linkowania w presell pages pozwala uzyskać najlepsze wyniki. Co najważniejsze, link do jednej strony można umieścić w kilku miejscach. Wszystko zależy od tego, ile precli się posiada. Najlepiej oceniane są linki znajdujące się w sąsiedztwie tekstu o tej samej tematyce. Warto więc dbać o poziom umieszczanych treści oraz o w miarę jednolitą tematykę, a wysoka pozycja w wyszukiwarce jest tylko kwestią czasu.