Według wielu raportów analitycznych branża TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) będzie w następnych latach dynamicznie się rozwijać. Taki stan rzeczy sprawia, że coraz więcej osób w Polsce decyduje się na stworzenie własnej, niewielkiej firmy przewozowej. Prywatna firma przewozowa - co należy zrobić, aby utworzyć oraz skutecznie rozwinąć działalność transportową? Odpowiadamy w artykule!
Uruchomienie prywatnej firmy przewozowej jako działalność koncesjonowana – jakie warunki trzeba spełnić?
Działalność przewozową można wykonywać w zakresie transportu osób lub towarów (np. masowych, drobnicowych, wielkogabarytowych). Jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w branży transportowej należy pamiętać o ważnym aspekcie. Mianowicie, w celu świadczenia usług z użyciem samochodów ciężarowych, czyli pojazdów o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) powyżej 3,5 tony, trzeba spełnić szereg wymagań. Są to m.in.:
- dobra reputacja wyrażająca się statusem niekaralności. Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem prowadzenie działalności transportowej nie jest możliwe w przypadku osoby, która została skazana w wyniku umyślnego popełnienia karnoskarbowego;
- posiadanie certyfikatu zezwalającego na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Certyfikat ten można uzyskać dzięki pomyślnemu ukończeniu egzaminu lub posiadaniu wykształcenia wyższego w dziedzinie ściśle związanej z branżą transportową;
- dobra sytuacja finansowa – warunki w tym zakresie (np. posiadanie odpowiednich środków finansowych czy gwarancji bankowych) zostały szczegółowo określone w ustawie z dn. 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
- opłacenie licencji na transport krajowy bądź międzynarodowy (w zależności od indywidualnych potrzeb).
Prywatna firma przewozowa – jak rozwinąć skalę działania?
Spełnienie powyższych warunków jest niezbędne do tego, by móc w ogóle rozpocząć prowadzenie działalności biznesowej w branży przewozowej. Samo uruchomienie przedsiębiorstwa to jednak jeszcze nie wszystko – konieczny jest także rozwój biznesu tak, aby móc utrzymać się na konkurencyjnym rynku. Co należy wówczas zrobić?
Kluczowe jest pozyskiwanie zleceń. Można robić to na wiele sposobów – w ostatnich latach coraz popularniejszym rozwiązaniem jest korzystanie z giełd transportowych online. Skorzystanie z tego rozwiązania daje firmie przewozowej dostęp do szerokiego grona zleceniodawców z całego kraju. Aktywność na giełdach internetowych można poszerzyć o działanie na specjalistycznych forach branżowych oraz mediach społecznościowych.
Aby zwiększyć świadomość rynku na temat własnej marki, warto prowadzić także działania określane jako marketing internetowy. W tym celu niezbędne jest stworzenie własnej strony internetowej. Warto umieścić na niej blogowe wpisy tematyczne – content marketing z pewnością sprawi, że staniemy się bardziej merytoryczni oraz profesjonalni w oczach potencjalnych oraz obecnych klientów.
Prywatna firma przewozowa – podsumowanie
Prowadzenie przedsiębiorstwa przewozowego nie jest niczym prostym. W branży tej należy stawić czoła takim wyzwaniom jak między innymi: restrykcyjne prawo, wysokie koszty działalności (konieczność utrzymania floty pojazdów oraz opłacenia wykwalifikowanych pracowników) oraz silna konkurencja. Jeśli jednak będziesz działał z rozwagą i cechujesz się uporem w dążeniu do celu, szanse na sukces biznesowy diametralnie wzrastają.