Marketing to taki obszar działalności biznesowej prowadzonej przez przedsiębiorców, w którym sztampowe rozwiązania nie zawsze dają gwarancję sukcesu. Dlatego też, aby osiągnąć cel, tzn. zwrócić na siebie uwagę jak największej liczby odbiorców (potencjalnych klientów danej marki), warto stosować oryginalne, angażujące treści promocyjne. Do takich należy między innymi storytelling. Na czym polega to rozwiązanie i dlaczego jest skuteczne?
Czym jest storytelling?
Istotę storytellingu najlepiej obrazuje znaczenie słów w języku polskim: story w języku angielskim oznacza „opowieść”, z kolei telling to po prostu „opowiadanie/mówienie”. Taka jest też charakterystyka storytellingu w działalności reklamowej – jest to budowanie rozpoznawalności marki wśród odbiorców za pomocą wciągających historii. Inne określenia na storytelling to:
- marketing opowieści,
- story marketing.
Taka forma treści czyni ze storytellingu interesującą alternatywę dla standardowych metod wchodzących w zakres marketingu tradycyjnego (ulotki, banery, reklamy telewizyjne i radiowe) oraz internetowego (copywriting, reklamy na stronach internetowych, artykuły sponsorowane itd.).
Co jest ważne w storytellingu i jakie korzyści storytelling oznacza dla przedsiębiorstwa?
Storytelling to narzędzie marketingowe, w którego centrum znajduje się historia. Pozornie, nie różni się ona swoją formą od zwykłych opowiadań. Historia przekazywana w ramach storytellingu zawiera fabułę, bohaterów, wydarzenia itd. Oczywiście, fabuła jest skonstruowana tak, aby przedstawić w dobrym świetle daną markę, produkt lub usługę przedsiębiorstwa.
Nie powinno nikogo zaskakiwać, że storytelling jest chętnie stosowany przez przedsiębiorstwa z różnych branż. Metoda ta jest wykorzystywana zarówno przez niewielkie firmy, jak i międzynarodowe podmioty. Storytelling uchodzi obecnie za bardzo skuteczną metodę w nowoczesnym marketingu. Takie podejście jest niezwykle pomocne w tworzeniu indywidualnej, silnej więzi z odbiorcami. Wydatnie pomaga ono w kreowaniu wizerunku brandu. Tworzy on swego ideę, a odpowiednia narracja sprawia, że klienci stają się lojalni wobec marki i lepiej ją postrzegają.
Storytelling a tradycyjna reklama – jakie są różnice?
Marketing opowieści od tradycyjnych treści reklamowych różni się właściwie wszystkim. Standardowe reklamy są przede wszystkim krótkie i mają prostą formę. Nacisk kładzie się w nich na perswazję oraz język korzyści.
Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku story marketingu. Nachalne podkreślanie atutów prezentowanego rozwiązania schodzi tu na dalszy plan. W storytellingu kluczowe jest sprawienie, by klient poczuł potrzebę zakupu danego produktu lub usługi, obserwując np. reklamę przedstawiającą zadowoloną osobę korzystającą właśnie z nowych słuchawek, butów czy roweru. Umiejętne stworzenie narracji zwiększa szanse na to, że odbiorca treści utożsami się z bohaterem historii... a stąd już niedaleka droga do skorzystania z oferty firmy.