Podobnie jak w przypadku innych branż rynkowych, także prowadzenie działalności w obszarze handlu internetowego e-commerce konieczne jest stosowanie reklamy. Właściwie zastosowany marketing pozwala przedsiębiorstwu skutecznie wyróżnić się spośród licznego grona konkurencji. Jaką rolę spełnia reklama w e-commerce i jakie narzędzia promocyjne online cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem?
Reklama dźwignią handlu — czy zasada ta obowiązuje również w przypadku e-commerce?
W porównaniu z tradycyjnym modelem handlu realizowanego z wykorzystaniem placówki stacjonarnej e-commerce rządzi się nieco innymi prawami. Znacznie ważniejsze jest prowadzenie sprawnego marketingu — choć w przypadku sprzedaży stacjonarnej promocja także jest bardzo ważna, to sklep online może zaistnieć w świadomości jedynie za pomocą reklamy.
Reklama w e-commerce sprawia, że na daną stronę internetową trafia większa liczba użytkowników. To zaś, przy odpowiednim poziomie konwersji, przyczynia się do zwiększenia sprzedaży i zysków przedsiębiorstwa.
Reklama w e-commerce - jaką może mieć formę?
Jak może wyglądać reklama w handlu internetowym? Niestety, nie ma uniwersalnego rozwiązania tego problemu. Kluczowe jest dobranie odpowiednich narzędzi reklamowych do profilu przedsiębiorstwa. Narzędzia reklamy w e-commerce są obecnie niezwykle różnorodne i obejmują między innymi takie rozwiązania jak:
- płatne reklamy Google Ads,
- pozycjonowanie treści pod kątem SEO,
- content marketing, czyli tworzenie specjalistycznych treści na temat danego produktu/branży. Content marketing może przybrać formę np. e-booka czy podcastu,
- newslettery, listy mailingowe — rozwiązanie to pozwala na automatyczne wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do tysięcy odbiorców jednocześnie.
Budżet reklamowy w e-commerce
Jak widzisz, obecnie dostępnych jest wiele użytecznych rozwiązań w zakresie reklamy w e-commerce - powyższe metody to tylko niektóre spośród wszystkich dostępnych rozwiązań. Nie oznacza to jednak, że należy zastosować wszystkie z nich. Wręcz przeciwnie: w wielu przypadkach takie działanie może przekraczać możliwości finansowe sklepu internetowego (szczególnie w przypadku młodych, początkujących firm na rynku).
Wdrożenie reklamy w e-commerce wymaga poniesienia nakładów finansowych. Przykładowo, w reklamach Google Ads jednym z dostępnych modeli rozliczeń jest CPC (ang. cost per click), w ramach którego reklamodawca musi zapłacić niewielką kwotę za każde kliknięcie w reklamę przez osobę odwiedzającą daną stronę. Ponieważ jedynie niewielka część odwiedzin witryny sklepu internetowego kończy się zakupem produktu, konieczne jest rzetelne oszacowanie, czy taki sposób promocji sklepu online będzie odpowiedni.
Z kolei w celu przygotowanie treści pod kątem pozycjonowania SEO czy stworzenie marketingu treści wymaga skorzystania z usług profesjonalnego copywritera (content writera). Tego typu usługi także nie należą do najtańszych — w przypadku profesjonalnych copywriterów stawka za 1000 znaków ze spacjami może wynieść nawet kilkadziesiąt złotych. Jeśli jednak pragniesz budować profesjonalny wizerunek Twojego sklepu, takie rozwiązanie będzie konieczne.