Opracowanie ciekawej nazwy przedsiębiorstwa, nietuzinkowego logo czy chwytliwego hasła reklamowego to jedynie połowa sukcesu biznesowego. Konieczne jest także zabezpieczenie stworzonego przez siebie elementu wyróżniającego daną markę spośród konkurencji. Dobrym sposobem na osiągnięcie tego celu jest znaczek Registered.

Czym jest znaczek Registered?

Symbol Registered wskazuje, że dany znak towarowy (najczęściej jest to nazwa firmy bądź jej logo) został poddany pomyślnie zakończonemu procesowi rejestracji w Urzędzie Patentowym. W odróżnieniu od stosowanego głównie w krajach anglosaskich TM (z ang. trademark), oznaczenie ® odnosi się wyłącznie do zarejestrowanych znaków towarowych.

Co ciekawe, niektóre przedsiębiorstwa decydują się na rejestrację nie tylko nazwy oraz logo swojej firmy, choć oczywiście takie sytuacje należą do najczęstszych. Nietypowe obiekty poddawane procesowi rejestracji w celu uzyskania znaku Registered to na przykład:

  • kombinacja kolorów,
  • kształt przedmiotu (na przykład butelki czy opakowania dla wybranej kategorii artykułów spożywczych),
  • znak dźwiękowy,
  • aromat i smak.

Czy oznacza to, że dla każdego typu obiektu można uzyskać znak ®? Na to pytanie trudno odpowiedzieć – każdy wniosek w tym zakresie jest poddawany szczegółowej weryfikacji przez odpowiedni Urząd Patentowy.

Oznaczenie Registered – dlaczego warto go posiadać?

Przedsiębiorcy z różnych powodów decydują się na zgłoszenie znaku towarowego w celu uzyskania oznaczenia ®. Przede wszystkim, symbol ten ma za zadanie uchronić konkurencję przed zamiarem kopiowania danego logotypu czy hasła reklamowego. Poza tym, oznaczenie Registered jest wciąż postrzegane jako sposób na zwiększenie renomy danej marki.

Znak Registered – czy jest obowiązkowy? Czy można używać go bez zezwolenia?

Oczywiście, znak ® ma jedynie dobrowolny (fakultatywny) charakter. Taki stan rzeczy, że zarówno staranie się o uzyskanie pozwolenia na używanie ®, jak i jego wykorzystywanie po uzyskaniu pozytywnej decyzji zależy od woli przedsiębiorcy. Jeśli uzna on, że z różnych powodów – na przykład estetycznych – jego umieszczenie jest niewskazane, może go nie umieszczać. Co ciekawe, niektóre firmy – tyczy się to szczególnie marek globalnych – umiejętnie wplotły oznaczenie ®, wkomponowując je w stylistykę logo przedsiębiorstwa.

Warto przy tym pamiętać, że stosowanie oznaczenia Registered bez zezwolenia także jest nielegalne. Używając go na przykład w sytuacji, gdy proces rejestracji nie został jeszcze sfinalizowany, niewiele różni się od bezprawnego wykorzystywania cudzego logo czy hasła reklamowego.

Tymczasem, wielu przedsiębiorców popełnia – świadomie lub nie – tego typu błąd, traktując znaczek Registered jako synonim praw autorskich. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, takie działanie podlega sankcjom finansowym (grzywnie). W zależności od indywidualnej sytuacji, kara z tego tytułu może wynosić nawet pięć tysięcy złotych.