Podstawą sukcesu działalności sklepu internetowego jest sprawienie, by witrynę e-sklepu odwiedzała możliwie jak największa liczba użytkowników. To ważny, ale jednak nie jedyny element, na który należy zwracać uwagę. Równie istotne jest sprawienie, by odpowiednio wysoki odsetek odwiedzających wykonał pożądane działanie — zakup produktów w sklepie internetowym.

Współczynnik konwersji w działalności sklepu internetowego — dlaczego jest ważny?

Współczynnik konwersji CR (z ang. CR, czyli Conversion Rate) jest jednym z najważniejszych wskaźników służących do oceny efektywności działania sklepu w sieci. Pokazuje on w ujęciu procentowym, jaki jest odsetek użytkowników odwiedzających daną stronę internetową, którzy wykonali pożądane działanie. Nie ma optymalnej wartości wskaźnika konwersji CR, aczkolwiek oczywiste jest, że im wyższy indeks konwersji, tym dany e-sklep działa w sposób bardziej efektywny.

Wysoka konwersja jest konieczna do tego, by właściciel e-sklepu mógł prowadzić ekspansję rynkową. Im więcej klientów dokonujących zakupów w danym sklepie internetowym, tym wyższe przychody ze sprzedaży, co przekłada się na poziom zysku netto. Taki stan rzeczy oznacza zatem, że w interesie przedsiębiorstwa prowadzącego handel w internecie jest dbanie o to, by współczynnik konwersji był jak najwyższy.

Konwersja w sklepie internetowym — jak ją zwiększyć?

Niski wskaźnik konwersji nie oznacza jeszcze, że przedsięwzięcie biznesowe polegające na sprzedaży w sieci jest skazane na niepowodzenie. Wręcz przeciwnie, dostępnych jest wiele sposobów na to, by zwiększyć poziom CR. Istnieje wiele narzędzi pozwalających na osiągnięcie tego celu. Przykładowe działania, które są pomocne w poprawie wskaźnika konwersji, to:

  • źle przygotowany proces składania zamówień. Przyjmuje się, że jest to jeden z ważniejszych powodów niskiego CR. Idealny proces składania zamówienia powinien był intuicyjny i przejrzysty dla klienta. Warto wzbogacić go o takie drobne, lecz użyteczne funkcjonalności jak na przykład pasek postępu (pokazuje on, ile czynności należy jeszcze wykonać, aby sfinalizować zakup produktu) czy przejrzysta informacja o łącznym koszcie zamówienia dla różnych wariantów dostawy itd.,
  • stosowanie przejrzystych, czytelnych przycisków typu CTA (ang. Call To Action) umożliwiających dodanie produktu do koszyka oraz wykonanie zamówienia,
  • przygotowanie wysokiej jakości treści (copywriting, content marketing). Sprawnie przygotowane opisy produktu (powinny być one unikalne oraz przygotowane z użyciem języka korzyści) także są pomocne w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej przez użytkownika w sieci.

Poprawa konwersji sklepu internetowego — podsumowanie

Jakie z powyższych działań należy zastosować, by osiągnąć cel, tzn. zwiększyć poziom konwersji e-sklepu? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, a dobór konkretnych środków powinien być uzależniony od dokonanej wcześniej analizy atrakcyjności strony e-sklepu. Tego typu audyt powinien zostać dokonany z pomocą doświadczonego profesjonalisty. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa będzie identyfikacja słabych stron danej witryny oraz ustalenie środków zaradczych.