“Lepiej być dużą rybą w małym stawie, niż małą rybką w wielkim stawie” - tak korzyści z niche marketingu określił jeden z branżowych słowników. Plusów działania dla wąskiej grupy odbiorców jest znacznie więcej, pod warunkiem, że dokładnie wiesz, którą rynkową niszę chcesz wypełnić. Czy jednak na dłuższą metę niche marketing skierowany do małej grupy klientów jest opłacalny?

Co to jest niche marketing?

Niche marketing, zwany po polsku po prostu marketingiem niszowym, to stosunkowo rzadko spotykana forma działań marketingowym skierowana do bardzo wąskiej grupy osób o szczególnych potrzebach, która nie leży w kręgu zainteresowania większych przedsiębiorstw.

Niche marketing jest związany z pojęciem niszy rynkowej, czyli właśnie wąskiej grupy klientów zorientowanej na konkretne korzyści. Aby niche marketing był skuteczny, musisz upewnić się, że określona nisza jest chłonna na tyle, abyś mógł odnieść zysk. Często bowiem nisze bywają niezbyt chłonne - szybko nasycają się określonym towarem lub usługą, wymuszając tym samym zmiany w strategii marketingowej firmy, która dotychczas tę niszę zaspokajała.

Niche marketing - duża ryba w małym stawie?

Jeśli skutecznie wybierzesz niszę i zaczniesz aktywnie działać dla jej potrzeb, szybko może okazać się, że staniesz się monopolistą. Stosunkowo częste w niche marketingu jest budowanie bardzo silnej pozycji przez wyspecjalizowaną firmę. Nie ma ona konkurencji w określonej niszy, a dalsza jej strategia jest regulowana jedynie przez popyt. Takie wyspecjalizowane firmy nierzadko kontrolują w całości mikrorynki, na których działają.

O czym należy pomyśleć, przygotowując niche marketing?

Nierealne jest dotarcie ze wszystkimi produktami do wszystkich możliwych odbiorców. Dlatego też specjaliści od marketingu zawężają grupę odbiorców danego produktu do tzw. grupy docelowej. Czasem okazuje się jednak, że grupa jest tak mała i posiada tak specyficzne potrzeby, że staje się wspomnianą niszą rynkową.

Na samym początku należy rozważyć, do kogo chcesz skierować swoją ofertę. Uważnie przyjrzyj się swojej grupie docelowej, uwzględnij jej światopogląd, przekrój wiekowy, zawodowy, społeczny. Dokładna analiza pozwoli ci zoptymalizować działania marketingowe. Nisza wymaga bowiem bardzo uważnego i skrupulatnego poznania, w innym razie trudno o odpowiedni niche marketing. Im mniejszy rynek, tym lepiej powinieneś poznać swoich klientów. Pomocne okaże się też twoje doświadczenie w określonej branży - takiej, w której działa twój idealny klient lub pokrewnej. Dzięki temu lepiej zrozumiesz specyficzne potrzeby niszy.

Uwzględnij możliwe kanały komunikacji z klientami. Weź pod uwagę to, że przy niche marketingu bardzo ważna jest interakcja. Postaw na media, które pozwalają ci być w stałym kontakcie z twoimi klientami. Skuteczne wydaje się postawienie na social media - odpowiednia promocja strony twojej firmy na forach czy w grupach tematycznych pozwoli ci na stworzenie społeczności złożonej z przedstawicieli określonej niszy rynkowej. Ponadto twoi klienci zyskają nieustanną możliwość komentowania i opiniowania twojej działalności oraz oferty. Często pytaj swoich klientów o potrzeby czy propozycje zmian. Ich sugestie są dla ciebie bardzo cenne.

Nie obawiaj się wprowadzać nowego. Mikrorynki mimo sporej stabilności nie oznaczają całkowitego skostnienia - kieruj się sugestiami klientów i podążaj za istniejącymi trendami. Spróbuj wzbogacić swoją ofertę lub zaproponować nowe rozwiązania - rób to jednak bardzo ostrożnie. Niech nowości nie odbiegają jakością od tego, co dotychczas proponowałeś swoim klientom. W przeciwnym razie łatwo możesz ich stracić.

Fakt, że prowadząc sprawy niche marketingu, można dosyć szybko zbudować swoją mocną pozycję na mikro rynku, nie oznacza, że nie należy zwracać uwagi na konkurencję. Kiedy jesteś początkującym graczem w rynkowej niszy, staraj się dopasować swój produkt w taki sposób, aby jak najlepiej rozwiązywał problemy grupy docelowej. Postaw na coś, co cię wyróżni i z drugiej strony - trafi w gusta odbiorców. Gdy masz już pewne doświadczenie w niche marketingu, nie zapominaj o monitorowaniu działań twojej konkurencji - staraj się znajdować na nie skuteczną odpowiedź!

Atuty niszy rynkowej - co zapewnia niche marketing?

Nakierowanie swojej działalności na niszę rynkową przynosi całkiem sporo profitów. Przede wszystkim, biznes obsługujący niszę jest stosunkowo stabilny, pod wspomnianymi wcześniej warunkami odpowiedniej chłonności niszy i wzbogacania swojej oferty. Niche marketing zapewnia również bliskie relacje na linii firma-klient i możliwość profilowania oferty pod konkretne wymagania.

Ograniczona jest również konkurencja w niszy rynkowej - sprawne działania marketingowe szybko mogą pozwolić ci na monopolizację niszy. Niezależnie od tego, dzięki stabilnej pozycji możesz generować spore zyski - klienci reprezentujący niszę rynkową często nie będą zwracali przesadnej uwagi na cenę produktu - ważniejsze dla nich może okazać się sama jego dostępność i dopasowanie do potrzeb.