Każdy z nas potrzebuje przynajmniej krótkiego relaksu. Jest to szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców, którzy na co dzień są zaabsorbowani stawianiem czoła różnorodnym wyzwaniom biznesowym. Odpoczynek dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą w formie np. sklepu internetowego jest niezbędny; w przeciwnym wypadku bardzo łatwo o pogorszenie samopoczucie, utratę zapału do prowadzenia biznesu, a w skrajnych wypadkach nawet wypalenie zawodowe.
Sklep internetowy na urlopie — z jakimi zagrożeniami należy się liczyć?
Niezależnie od branży prowadzonej aktywności biznesowej, przedsiębiorcy niechętnie decydują się nawet na kilka dni urlopu. Nie ma w tym fakcie nic zaskakującego, ponieważ starają się oni stale trzymać rękę na pulsie i dbać o interesy stworzonego przez siebie przedsiębiorstwa.
Jest to ważne szczególnie w przypadku niewielkiego sklepu internetowego, w którym przedsiębiorca jest odpowiedzialny za wykonywanie większości zadań takich jak:
- prowadzenie internetowej strony firmowej,
- kontakt z klientami sklepu w sprawie reklamacji, problemów z płatnościami itd.,
- wykonywanie obowiązków z obszaru księgowości, podatków i ubezpieczeń ZUS,
- zamawianie towaru i nadzór nad jego prawidłową wysyłką
oraz wiele innych.
Zawieszenie działalności sklepu internetowego na czas np. dwutygodniowego urlopu może przynieść poważne, czasem wręcz nieodwracalne szkody dla przedsiębiorstwa. Mowa tu nie tylko o transakcjach, które nie zostały zrealizowane w czasie wypoczynku przedsiębiorcy. Problem może być znacznie poważniejszy — klienci na wieść o wstrzymanych pracach w sklepie online (nawet jeśli przerwa ma charakter tymczasowy), mogą na stałe przenieść się do konkurencji. To zaś jest w stanie w długiej perspektywie poważnie ograniczyć perspektywy rozwoju sklepu internetowego.
E-commerce a urlop — jak się przygotować?
Oczywiście, wyżej opisane rodzaje zagrożeń nie oznaczają jeszcze, że przedsiębiorca zajmujący się prowadzeniem sklepu internetowego nie ma możliwości odpoczynku. Wręcz przeciwnie — aby osiągnąć cel, konieczne jest jedynie odpowiednie zaplanowanie działań w związku z przewidywanym urlopem.
Przede wszystkim, należy zastanowić się nad możliwością kontynuacji działalności sklepu online w trakcie urlopu właścicielu. Aby zrealizować to zadanie, można na przykład zatrudnić „na zastępstwo” pracownika doświadczonego w prowadzeniu sklepu internetowego. Jeśli ma on wiedzę na temat e-biznesu, wdrożenie go do wykonywania obowiązków zawodowych nie powinno zająć wiele czasu. Jest to zalecane rozwiązanie, które pozwala utrzymać ciągłość działania sklepu.
Jeśli jednak nie ma takiej możliwości, właściciel platformy sprzedażowej musi z wyprzedzeniem poinformować klientów o zawieszeniu pracy sklepu. Stosowną informację, zawierającą m.in. planowany czas wstrzymania aktywności, należy umieścić przede wszystkim na stronie internetowej sklepu (najlepiej zrobić to w zakładce startowej typu „Start”, „Home”). Jeśli dana marka jest promowana w social mediach, trzeba koniecznie przekazać tego typu komunikat również w mediach społecznościowych. Podobnie przedstawia się sytuacja w przypadku wysyłania newslettera do klientów. Dzięki zamieszczeniu odpowiedniej informacji stali oraz potencjalni klienci danej marki nie poczują się oszukani.
Oprócz powyższych metod działania innym ciekawym rozwiązaniem jest np. wprowadzenie rabatów na zamówienia złożone w czasie urlopu przedsiębiorcy. Oczywiście, klienci zamawiający towar muszą liczyć się wówczas z wydłużonym czasem dostawy towaru.