Nowoczesny marketing to w dużej mierze marketing prowadzony z użyciem internetu. Taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z faktu, że coraz to nowe obszary życia (w tym na przykład dokonywanie zakupów) przenoszą się do świata wirtualnego. Do najpopularniejszych narzędzi promocji w sieci należą między innymi copywriting oraz content marketing. Na czym polegają obydwa rozwiązania oraz jakie zachodzą między nimi różnice?
Copywriting a content marketing — narzędzia podobne, a zarazem tak bardzo różne
Copywriting oraz content marketing są postrzegane — szczególnie przez osoby niezwiązane zawodowo z marketingiem internetowym — jako wyrazy bliskoznaczne. Właściwie, nie powinno to dziwić, ponieważ obydwie metody wykorzystują słowo pisane do przyciągnięcia użytkowników odwiedzających daną stronę internetową. Rzeczywistość jednak przedstawia się zupełnie inaczej, ponieważ copywriting oraz content marketing to w rzeczywistości dwa zupełnie różne pojęcia. Czego dotyczą różnice?
Copywriting — podstawowe informacje
Istotą copywritingu jest tworzenie krótkich tekstów zachęcających do określonego działania. Może być to na przykład zakup produktu w danym sklepie internetowym lub otworzenie linku przekierowującego na inną stronę internetową przedsiębiorstwa. W copywritingu niezwykle ważne jest także umieszczanie fraz atrakcyjnych pod kątem pozycjonowania SEO — mają one zwiększyć atrakcyjność witryny dla algorytmu wyszukiwarek internetowych.
Copywriting przybiera najczęściej postać krótkich opisów produktów, treści zamieszczanych na stronie startowej firmy itp.
Content marketing, czyli teksty z górnej półki
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku drugiego z opisywanych rozwiązań. Content marketing (marketing treści) to sposób działania, który zakłada docieranie do odbiorców za pomocą wartościowego, merytorycznego przekazu. Są to zazwyczaj treści blogowe zawierające aktualności na temat danej branży (np. komentarze dotyczące zmian podatkowych w przypadku biura rachunkowego). W ten sposób możliwe jest budowanie wizerunku profesjonalnej marki jako przedsiębiorstwa, które posiada cenną i aktualną wiedzę.
W przypadku content marketingu kluczowa jest wysoka jakość. Taki stan rzeczy wynika stąd, iż marketing treści ma za zadanie stworzyć długotrwałą relację z odbiorcami i zachęcić ich do regularnego odwiedzania strony danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu zwiększa się szansa, że w przyszłości czytelnicy zdecydują się na skorzystanie z usług danej firmy bądź przekażą informacje na jej temat zainteresowanym osobom.
Content marketing a copywriting w praktyce biznesowej
W praktyce różnicę między copywritingiem a marketingiem treści można obrazowo przedstawić na przykładzie sklepu internetowego oferującego papierosy elektroniczne (e-papierosy). W takim przypadku copywriting będzie polegał na tworzeniu krótkich, wyposażonych w liczne słowa kluczowe oraz linki opisów poszczególnych modeli.
Z kolei content marketing w tego typu sklepie przyjmie postać wpisów blogowych poruszających zalety stosowania papierosów elektronicznych w porównaniu z tradycyjnymi odpowiednikami. Można wówczas umieszczać także wpisy na temat aktualnego stanu prawnego dotyczącego e-papierosów czy też zestawienia smaków, które cieszą się największą popularnością w danej grupie. Last but not least, content marketing może mieć formę podcastu lub materiału video.