Dzięki dynamicznemu rozwojowi nowoczesnych technologii cyfrowych możliwe jest wykorzystanie różnorodnych sposobów na dotarcie do klienta poprzez internet. Do takich rozwiązań należy między innymi webinar. Jak przygotować webinar, by stanowił on efektywne narzędzie sprzedażowe?
Czym jest webinar?
Czym właściwie jest webinar? Jest to rodzaj spotkania, podczas którego prowadzący przekazuje słuchaczom informacje. Podstawą jest tu transmisja online. Webinar może zostać przeprowadzony i udostępniony na stronie internetowej przedsiębiorstwa, ale coraz częstszym kanałem w tym zakresie są social media (Facebook itd.).
Pierwotnie webinary były przygotowywane jako materiały edukacyjne — organizowano je na przykład w celu objaśnienia najnowszych zmian prawnych itd. Obecnie jednak webinar w coraz większym stopniu stanowi sposób na zaprezentowanie produktów lub usług oferowanych przez daną markę. Nie bez powodu on stanowi skuteczny sposób na dotarcie do klienta. Tego typu narzędzie promocji pozwala, z uwagi na czas trwania (webinar trwa zazwyczaj od trzydziestu minut do około godziny) w wyczerpujący sposób przedstawić zalety oferowanego rozwiązania.
Webinar jako narzędzie do efektywnej sprzedaży — jak go przygotować?
Na przestrzeni kilku ostatnich lat webinar mocno zyskał na popularności w marketingu. Oczywiście, jego przygotowanie w taki sposób, by pozwalał on na skuteczną promocję produktu, nie jest niczym prostym. Aby osiągnąć cel, tzn. zachęcić odbiorców do skorzystania z oferty przedsiębiorstwa, warto pamiętać o kilku istotnych aspektach.
Po pierwsze, kluczowym elementem jest zapewnienie odbiorcom wygody. Taki stan rzeczy wynika stąd, że przeciętny współczesny użytkownik internetu jest przyzwyczajony do rozwiązań, które nie wymagają od niego prowadzenia mozolnych poszukiwań itd. To właśnie dlatego konieczne jest umieszczenia w widocznym miejscu tzw. obiektu CTA (ang. Call To Action). Przycisk CTA ma za zadanie skłonić zainteresowanego użytkownika do wykonania określonej czynności i np. przekierować go na stronę internetową, za której pośrednictwem możliwe będzie zakupienie produktu. Takie działania, jak choćby umieszczenie bezpośrednio w materiale wideo linku do strony ofertowej, mogą zniechęcić odbiorców do dalszej aktywności.
CTA to nie jedyna kwestia, którą należy mieć na uwadze. Niezwykle ważne jest także zadbanie o odpowiednią jakość contentu, czyli przekazywanej treści. Ponieważ webinar trwa nawet kilkadziesiąt razy dłużej niż standardowa reklama, umieszczanie w nim wyłącznie treści promocyjnych nie jest dobrym rozwiązaniem — użytkownik odniesie wówczas wrażenie, że przekaz jest męczący oraz pozbawiony obiektywizmu. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest uzupełnienie treści reklamowych na przykład o informacje branżowe.
Oprócz powyższych warto zadbać także o mowę ciała oraz wystrój pomieszczenia, w którym odbywa się nagranie. Dobrze dobrana mimika, tembr głosu, płynny sposób wypowiedzi są niezbędne do tego, by przekonać widzów o zaletach produktu. Jeśli zaś chodzi o pomieszczenie, to idealnym wyborem będzie po prostu lokal firmowy (należy wówczas zadbać o porządek w pomieszczeniu, odpowiednie oświetlenie itd.).