Prowadzenie działalności biznesowej polegającej na sprzedaży lodów to metoda wypróbowana od lat i wprawdzie mało oryginalna, ale zarazem stanowiąca dość skuteczny sposób na niemałe zarobki (szczególnie w porze letniej). Należy jednak przy tym pamiętać, że choć sprzedaż lodów nie wydaje się być szczególnie skomplikowanym procesem, to — podobnie jak w przypadku każdej formy działalności gospodarczej — konieczne jest spełnienie szeregu wymogów formalnych. Należy do nich między innymi uzyskanie kodów w ramach PKD, czyli Polskiej Klasyfikacji Działalności. PKD lodziarnia - sprawdź jaki kod wybrać!

PKD — podstawowe informacje

PKD (pełna nazwa: Polska Klasyfikacja Działalności) to ściśle zhierarchizowany system składający się z 5 stopni (działy, sekcje, grupy, klasy, podklasy), z których każdy jest coraz bardziej szczegółowy i odpowiada innej branży prowadzonej działalności gospodarczej. Do posiadania jednego lub większej ilości kodów jest zobowiązane każde przedsiębiorstwo w Polsce.

PKD lodziarnia - jakie?

Jeśli obawiasz się, że znalezienie odpowiedniego numeru Polskiej Klasyfikacji Działalności dla punktu sprzedaży lodów jest zadaniem skomplikowanym, to dobra wiadomość jest taka, że uzyskanie PKD dla lodziarni nie należy do wymagających wyzwań.

Działalność prowadzona przez lodziarnie wchodzi w zakres sekcji I („Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi”). Znajdują się w niej dwa działy. Są one następujące:

  • dział 55 „Zakwaterowanie”,
  • dział 56 „Działalność usługowa związana z wyżywieniem”.

Jak zapewne się domyślasz, w przypadku lodziarni właściwy jest dział nr 56. Obejmuje on trzy grupy, z których kluczowa jest grupa 56.1, czyli „Restauracje i pozostałe placówki gastronomiczne”. W skład grupy 56.1 wchodzi jedna klasa (56.10) o takiej samej nazwie.

Klasa 56.1 dzieli się na dwie podklasy — 56.10.A oraz 56.10.B. To właśnie w ich zakresie znajduje się działalność gospodarcza polegająca na sprzedaży lodów. W przypadku sprzedaży lodów zorganizowanej w formie:

  • stacjonarnej placówki sprzedażowej należy zastosować kod PKD 56.10.A, czyli „Restauracje i inne stałe obiekty gastronomiczne”,
  • obwoźnej (mobilnej) sprzedaży odpowiedni jest kod PKD 56.10.B — „Ruchome placówki gastronomiczne”.

Sprzedaż lodów oraz pozostałe usługi gastronomiczne — jakie PKD należy wówczas wybrać?

Jeśli planowane przedsięwzięcie biznesowe obejmuje także świadczenie innych usług gastronomicznych dla klientów detalicznych, w tym na przykład sprzedaży fast foodów, gorących obiadów, napojów, soków itd. — nie musisz obawiać się natłoku obowiązków formalnych. W ramach obecnie obowiązującego systemu PKD uzyskiwanie oddzielnego kodu dla różnych rodzajów usług gastronomicznych nie jest konieczne. Do klasy 56.10 zalicza się także takie rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej jak między innymi:

  • kawiarnie,
  • restauracje,
  • bary mleczne,
  • pizzerie,
  • punkty sprzedaży fast foodów (burgerownie itd.),
  • przyczepy gastronomiczne typu food truck,
  • wózki z żywnością,
  • tymczasowe stragany

oraz wiele innych.